A Factory: actualitatea lui Andy Warhol (II)

  • Recomandă articolul
Baudelaire sau Baudrillard? De obicei deosebit de critic la adresa artei contemporane, sociologul francez Jean Baudrillard s-a dovedit intotdeauna discret in ceea ce-l priveste pe Andy Warhol. In articolul Complotul artei, aparut in Libération (20 mai 1996, republicat in volumul Entrevues à propos du Complot de l’art, Sens & Tonka, 1997), Baudrillard a proferat una dintre cele mai remarcate diatribe la adresa creatiei de la acest sfirsit de mileniu. Dar nu si la adresa uneia dintre figurile sale majore: Andy Warhol. Caci acesta trece prin grila criticului fara a ramine marcat de aceasta, ca si Bacon sau Hopper, cititi prin aceeasi prisma „antropologica“. „Arta nu intra in preocuparile mele, ne precizeaza Jean Baudrillard, aceasta ma intereseaza doar ca obiect, din punct de vedere antropologic; deci obiectul dinaintea oricarei preocupari estetice, si ceea ce ramine din el dupa aceea. Daca fac din Warhol un punct de reper, o fac pentru ca personajul se situeaza in afara limitelor artei. Ma intereseaza cazul Warhol din punctul de vedere antropologic al imaginii si nu revin asupra lui din punct de vedere estetic“, ne declara autorul eseului Simulacres. Conceptul de nulitate – din latinescul nullus, nici unul – (in textul original „nullité“) jaloneaza critica pe […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }