A privi si a citi, a vedea si a scrie

  • Recomandă articolul
Mecanismele intime ale lecturii Cine cunoaste ceea ce s-a publicat pina acum din jurnalul lui Radu Petrescu (volumele: Ocheanul intors, 1978; Parul Berenicei, 1981; A treia dimensiune, 1984; Catalogul miscarilor mele zilnice, 1999) a inteles, probabil, ca acest autor e unul dintre cei mai rafinati cititori din toata literatura romana. Cartile amintite abunda in trimiteri, referinte, repere literare si culturale, dar si filozofice, muzicale, de arta plastica, dintre cele mai diverse, de multe ori neasteptate. Comentariile autorului pe marginea unor versuri sau pasaje in proza, pe marginea unor tablouri sau piese muzicale, replicile sale la unele idei care-l retin, dezvoltarile acestor idei sint intotdeauna atente si serioase, profund personale. De ce citeste, in fond, acest scriitor? Si ce citeste el? Prima senzatie e aceea ca la Radu Petrescu cititul e o zilnica gimnastica de intretinere, administrata in mai multe reprize de exercitii nu foarte diversificate: Homer, Ariosto, Tasso, Fratii Goncourt, Balzac, Flaubert, Sadoveanu, Calinescu, Joyce etc. Sint insa pagini din jurnal care arata ca pentru acest autor cititul reprezinta aproape o necesitate organica, ceva similar respiratiei, alimentatiei, somnului. In cazul lui Radu Petrescu lectura e un element sine qua non care participa la constituirea unui ambient personal, creeaza atmosfera sensibila […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }