Arheologie, stare, semn
- 27-11-2001
- Nr. 92
-
Gheorghe CRĂCIUN
- STERG
- 0 Comentarii
Studenta in anul III la Academia de Arta din Bucuresti (clasa Sorin Ilfoveanu), Luminita Gliga este deja detinatoarea unui bogat palmares de prezente expozitionale la Brasov, Bucuresti si Timisoara. Preocupata in special de studiul naturii si de explorarea cromatica a propriilor stari interioare, prin noua expozitie deschisa la Muzeul de Arta din Brasov, in toamna acestui an, artista isi extinde zona de cautare tematica spre spatiul cetatilor din Asia Mica, Efesul cu precadere. Nu se ajunge insa, astfel, la o pictura arheologica, ilustrativa, marcata de grija pentru reconstituirea locurilor si a obiectelor privite, ci la expresii vizuale emblematice, metaforice, interesante plastic prin decupajele si coloritul lor. E adevarat ca titlurile lucrarilor Luminitei Gliga sint totusi prea cautate, vrind parca sa transmita imaginilor mai mult decit vor ele sa spuna. Cele patru sectiuni ale expozitiei sint si ele excesiv de gindite: 1) Sectiune sagitala in crepuscul; 2) Evanescente orfice; 3) Simfonia helenistica; 4) Fascinatie efesiana. Din fericire insa, lucrarile in sine nu contin excese de natura rationala. Vizitind Efesul, Luminita Gliga nu urmareste sa reconstituie foste geometrii si constructii arhitecturale. Nici plingerea romantica pe ruinuri nu e prezenta aici. Ramine insa o nostalgie culturala (mai putin ironica decit ar fi fost […]