ARTE VIZUALE. A fi marginal la marginea Europei. Perspectiva americana
- 17-09-2002
- Nr. 134
-
Adela VAETISI
- Arte
- 0 Comentarii
Catalogul Central European Avant-Garde: Exchange and Transformation, 1910-1930* se deschide cu patru imagini ale orasului inceputului de secol: patru fotografii de atmosfera – strazi, cladiri cu arhitectura eclectica si interiorul de la Café Central din Budapesta –, fiind astfel rezumat si anuntat insusi conceptul central al expozitiei deschise la Muzeul din Los Angeles: a investiga avangarda Europei Centrale facind topografia oraselor ei. Originalitatea si complexitatea conceptului curatorial, redat in texte teoretice, in imagini, precum si in selectia din sursele documentare (manifeste, programe, cataloage, publicatii ale vremii) rezida in lectura facuta pe trei niveluri, trei straturi diferite ale analizei: istoric, stilistic, metodologic, aplicate, pe rind, orasului, formelor si aparatului critic ce le investigheaza. Europa Centrala – orase si biografii Europa Centrala reprezinta un topos ce poate fi recuperat din multiple perspective. Aspectul sau proteic, multiform, fragmentat, supranational, marginal ofera diverse grile de lectura; in plus, avangarda ca perioada a istoriei artei – si ea marginala, complexa, eterogena –, favorizeaza analiza interdisciplinara si focalizari variate ale punctelor sale de interes. Prin urmare, o lectura a avangardei poate porni de la orasele ei, mitul citadin, remodelarea vietii urbane, strazile si cafenelele acesteia fiind utopiile momentului. Analiza poate pleca de la oameni si biografii […]