ARTE VIZUALE. Abstract Icons
- 20-01-2004
- Nr. 204
-
Ileana PINTILIE
- Arte
- 0 Comentarii
Paul Neagu poate fi considerat, fara indoiala, o figura emblematica a neoavangardei anilor ’60-’70, figura devenita legendara prin obiectele sale „tactile“, de factura neodada, dar avind un suport conceptual. Contestarea receptarii obisnuite a artei si instaurarea unei noi „metode“ de perceptie echivalau in acei ani ai Romaniei socialiste cu contestarea obisnuintelor in domeniul esteticii, dar, nu in ultimul rind, cu contestarea artei oficializate, devenita o ilustrare a unor precepte ideologice. Acestei arte, Paul Neagu ii opune fragilele obiecte „tactile“, construite din materiale derizorii, care trebuiau descoperite prin pipait (Manifestul artei palpabile, 1969). In paralel cu aceste „cutii“ palpabile, artistul dezvolta un sistem conceptual, bazat pe o interpretare filozofica a lumii, in care central este situata figura umana (Anthropocosmos); corpul uman este deconstruit in elemente componente de marimea unor „celule“, diviziuni structurale proprii artistului si care aveau menirea de a evidentia traseele-retele de energii. Intr-un desen din 1971, artistul propunea o schema de materiale care se intrepatrundeau din punct de vedere „conceptual si organic“ in acelasi timp, definind tactil „arhitectura Anthropocosmosului“. Raportat la corpul omului, el dezvolta un sistem hieratic, amplificat de la unu la multiplu, de la individual la colectiv, de la microcosmos la macrocosmos, avind ca referinta universul uman, […]