ARTE VIZUALE. Chevrolet sau Dacia? Tronicart 1300

GALERIE FOTO

  • Recomandă articolul
Una dintre acele expoziţii pe care privi­torul nu le va uita, cu siguranţă, întreaga viaţă este Tronicart 1300, a lui Gheorghe Ilea, organizată de Muzeul Naţio­nal de Artă Contemporană şi Galeria Plan B (din Cluj) la Sala Dalles (din Bucureşti), în perioada 12 martie-6 aprilie 2012.   La nivel strict descriptiv, proiectul reuneşte 56 de lucrări de pictură realizate pe tot atîtea capote de maşini Dacia 1300, a căror iconografie este furnizată de istoria comunistă a României. Dincolo de originalitatea ridicată la rang de ingeniozitate prin mij­loacele artei, surprinde dubla perspectivă, subiectivă şi obiectivă, cu care operează simultan artistul. Cele două viziuni coexistă armonios, într-un echilibru stabil al ludicului. Deloc încrîncenate, subiectele „capotelor“ nu ratează nici un aspect definitoriu al peri­oa­dei pe care o descriu. Miza nu este însă una descriptivă. Marea licenţă este dată de distanţa potrivită şi de simţul măsurii în tratarea subiectului. În lexicul de semne al lui Gheor­ghe Ilea, încadrarea, culorile, iconicul sau ale­gerea momentului reprezentativ al capitolelor narative abordate joacă rolul principal.   Forţa de impact a imaginilor este mai pu­ternică decît cea a unei posibile întregi arhive a Te­lejurnalului, principala emisiune de ştiri din aşa-zisa Epocă de Aur. Interferarea marii istorii cu viziunea subiectivă […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.