ARTE VIZUALE. Gheorghe Coman – Treceri
- 26-09-2000
- Nr. 31
-
Corina TEACA
- Arte
- 0 Comentarii
„De ce Treceri ? Pentru ca totul in existenta naturii si a omului este o trecere, o pantha rei, o curgere intre un inceput catre un sfirsit, lasind ca si riul, trecerea sa in memoria malurilor.“ Astfel isi prefateaza sculptorul Gheorghe Coman ultima sa expozitie deschisa zilele acestea la Simeza. Cuvintele sale inseamna mult mai mult decit o livresca justificare contextuala; rotunjimea discursului expozitional impune citirea fiecarei piese in termenii unui exercitiu de meditatie. Trecerile sale, imagini ale unei deveniri perpetue, masoara asemenea unor borne rutiere propriul sau drum spiritual. Tema mitului trecerii ocupa in ansambul operei sale un loc privilegiat, construind de-a lungul anilor o zona a perfectei coerente ideatice si stilistice. Prin actuala retrospectiva, spectatorului i se propune o dubla lectura: una generata de tema propriu-zisa activind memoria sa culturala, cealalta impusa de dialogul cu restul operei sale, evocata fotodocumentar in expozitie cu imagini ale taberei de la Magura. Si este stiut ca opera lui Gheorghe Coman inseamna pentru publicul romanesc in primul rind tabara de sculptura de la Magura Buzaului (Manastirea Ciolanu). Amintirea Magurei este esentiala pentru ca, in ceea ce-l priveste pe Gheorghe Coman, locul are pentru acesta valoarea sentimentala a unei intilniri de durata unei […]