ARTE VIZUALE. Poetica valorilor afirmative

Expozitie retrospectiva Marcel Lupse

  • Recomandă articolul
Pentru a putea intra inlauntrul operei lui Marcel Lupse, am sa reamintesc citeva lucruri. S-a spus despre generatia sa ca este o generatie a crizei. In delimitarile critice din anii ’80 si de apoi, mai multi teoreticieni au scris despre emergenta unei asemenea miscari de grup in artele plastice si a unei poetici adecvate acestui sistem al crizei. O aura crepusculara invaluia, parca, acest conflict al modelelor. De atunci, nimeni nu a mai dat seama de felul in care au evoluat raporturile stabilite – dupa cum spuneam, in conflict – in anii ’80. Intre timp, ca un fel de ispite, problematicile iesirii totale din paradigma artistica – non-arta, inlocuirea mediilor formale cu cele informative – au preocupat aproape exclusiv teoria si privirea retrospectiva a istoricilor. Cred ca evenimentul la care luam parte impune exercitiul memoriei, al analizei si al discernerii semnificatiilor. Sub presiunea legatului modernitatii clasice, modelul artistic autohton s-a configurat in anii ’60 si ’70 in jurul unor concepte precum autonomia esteticului, experimentul si functia sociala a artei, precum si al unor mituri moderne fundamentale: progresul artei si artistul complet. Astfel instrumentalizate, figurile protagonistilor avangardei europene (Braque, Matisse, Kandinsky, Klee, Mondrian, Gropius, Pollock, Klein, Warhol, Beuys), iar dintre artistii […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }