„Compendiul introductiv“ destinat elevilor de clasa a V-a, cel care urmează să înlocuiască, cel puțin în primele două luni de școală, manualele, e gata și poate fi descărcat gratuit la adresa www.ise.ro/wp-content/uploads/2017/09/Compendiu_clasa_a_V‑a.pdf. E o lucrare interesantă – cred că ăsta e cuvîntul cel mai bun. Îl folosesc nu fără să‑mi amintesc de o scenă de demult, cînd o fetiță de vreo patru ani, căreia bunicul îi spusese că e frumoasă, a replicat cu vorbele: „ei, și tu ești interesant!“.
Compendiul pare a fi operă colectivă: autori nu apar niciunde. Manual nu e, dar nici chiar „compendiu“, ci o colecție de: „Resurse realizate pe baza unor repere metodologice oferite de Institutul pentru Științele Educației“. Cuprinde deci „resurse“ destinate orelor de română, franceză, engleză, germană (grupate în capitolul Limbă și comunicare), matematică, biologie (capitolul Matematică și Științele naturii), educație socială, religie – ortodoxă și penticostală –, istorie, geografie (capitolul Om și societate), educație plastică și muzicală (Arte), educație tehnologică și aplicații practice, informatică și TIC (Tehnologii), consiliere și dezvoltare personală.
Că e introductiv, așa cum îi spune numele, și destinat elevilor de clasa a V-a e evident din succinta descriere a secțiunii de Limba și literatura română: „Dragi elevi, […] activitățile propuse vă vor ajuta să vă dezvoltați competențele de comunicare în limba română și interesele de lectură. În egală măsură, veți avea ocazia de a aprecia elemente definitorii ale contextului cultural local, patrimoniului național și universal“. Și compendiul continuă într-un stil alert, atașant, interactiv. Fiecare lecție se încheie cu un set de exerciții urmat de îndemnuri mobilizatoare: „Exersează!“, „Reține!“, „Rezolvă exerciții și probleme!“, „Lucrați în perechi!“, „Ai terminat exercițiile? Continuă!“. Că așa se vorbește cu copiii, prin ordine scurte și clare.
Secțiunea dedicată matematicii e redactată în stilul unor culegeri de exerciții și probleme care au, la început de capitol, cîte un breviar de enunțuri de bază. Cuprinde deci multe exerciții, dar nu suficiente explicații.
E foarte bine că au fost adunate toate disciplinele la un loc, elevul avînd astfel posibilitatea să vadă la modul cel mai concret unitatea lumii și a cunoașterii, ba chiar, absolut remarcabil, să se familiarizeze cu principiul dialectic al unității contrariilor, făcut transparent la pagina 196 (Istorie). Aici elevul află că întîi oamenii au crezut că „Dumnezeu a creat toate viețuitoarele de pe Pămînt“. Apoi însă, „oamenii de știință, în urma unor observații și cercetări, au contrazis creaționismul lansînd teoria evoluționistă“. Textul e completat, în dreapta, de poza clasică a trecerii maimuțelor primate în hominizi. Sînt descrise, pe scurt, etapele acestei treceri. Urmează, firesc, un exercițiu: sînt citate versetele 26-29 din Facerea (nu e menționată ediția Bibliei), apoi vin cerințele: a) Numiți modelul lui Dumnezeu atunci cînd a creat omul.b) Precizați rolul omului pe pămînt. c) Descoperiți ce informație ne oferă versetul 29. În dreapta paginii, o reproducere a unui sarcofag creștin reprezentîndu-i pe Adam și Eva în Rai. Se mai spune că, încă de la început, oamenii s-au organizat în familii și clanuri. Pagina se încheie cu definițiile termenilor antropogeneză, evoluționism, hominizi, creaționism.
Pentru conformitate, declar rușinat că eu la întrebarea b) încă bîjbîi, adică nu știu să răspund – în orice caz, nu pot „preciza“.
Dar, tot pentru conformitate, pot preciza că nu mă miră conținutul acestei pagini: trăim într-o societate în care răspunsul la întrebarea „Crezi în Dumnezeu?“ poate decide alegeri parlamentare, prezidențiale sau, prin ricoșeu și prin corolarele sale, poate duce la scindarea unui partid.
De ce a fost nevoie de acest Compendiu? Pentru că Ministerul nu a fost capabil să ducă la bun sfîrșit și în timp util (să „gestioneze“) o licitație pentru manuale. Într-o asemenea situație, te-ai aștepta ca ministrul să-i sancționeze sau chiar să-i dea afară pe cei care nu și-au făcut treaba. Dimpotrivă, inenarabilul domn Pop preferă să distrugă întreg sistemul pe care nu e în stare să-l stăpînească (în logica asta, doamna Firea ar trebui să desființeze Spitalul Colentina, iar domnul Bodoc – CAS.) Dacă nu poate stîrpi corupția și neregulile care însoțesc industria manualelor, dl Pop s-a gîndit să simplifice de tot lucrurile, revenind la un manual unic pentru fiecare disciplină și clasă, editat de o unică editură – a Ministerului, firește – și tipărit la Monitorul Oficial.
Lăsînd la o parte viciile de logică (ne-am obișnuit) ale dlui Pop care, după ce ne spune cum editura Ministerului merge prost de ani de zile, se gîndește că soluția redresării e să-i dea de lucru cît nu poate duce, ideea merită discutată un pic. Cînd s-a auzit de intenția ministrului, primele reacții au venit din partea editurilor și mulți au înțeles că e o chestiune comercială, un atentat la piața liberă – o fi, dar nu asta contează în primul rînd. Alții au politizat-o excesiv, prezentînd-o ca pe expresia unei ideologii, a întoarcerii la ideile comuniste – dimpotrivă, cred că dl Pop gîndește în termenii celei mai hidoase economii de piață și vrea să instituie pe cale politică un monopol care să aducă bani, prin editura Ministerului, clienților fideli.
N-aș avea nimic împotriva manualului unic – am învățat, în anii `70, și după manuale (unice!) excelente. Dar probabilitatea ca într‑un domeniu să existe un colectiv de autori ale căror știință de carte, bun-gust, har pedagogic să fie dincolo de orice dubiu e foarte mică. E mult mai prudent să existe cîteva manuale concurente pe fiecare nivel și disciplină. Unică trebuie să fie programa unei discipline, nu manualul. Ministerul ar trebui să știe să numească comisii foarte serioase de specialiști care să acrediteze un număr mic de manuale din fiecare tip, apoi să organizeze licitațiile.
Ar mai trebui să stîrpească (neacreditînd la grămadă) proliferarea „auxiliarelor“ și să aibă grijă să evite abuzurile de la nivelul inspectoratelor și chiar al școlilor care „recomandă“ anume manuale sau auxiliare la care au colaborat unii sau alții. De ce nu reușește? E, sigur, și rea-voință, și vreun (ne)mărturisit atașament ideologic sau un calcul pseudoeconomic – dar e și multă prostie. Răul cel mai mare în politica și administrația noastră nu e incompetența, ci prostia ubicuă, proteică și agresivă. Iar împotriva ei nu se prea poate lupta.
Dar mai moale fierbinte aburind ca-ntre vise
nici nu putea fi ALTFEL, „profesor”-imea de-aici,
ajunsă mai rău decît „tandră” şi „total” lipsită de zvîc
pseudo-dialogînd absolut deviastic cu mult şi subtil schepsis ascuns
ajutînd terorii Amalgamului greutateA sîmburelui MeCreanţei K „senxs” !
fulminant !
@profesor
Credeam că e clar că glumesc.
@ion Studiul catorva discursuri din parlament !!! Glumiti, acestea sunt, de regula,
la nivelul de mahala de la antena3 sau romaniatv a lui ghita …
Eu cred că ideea e bună. Și că ar fi binevenit un compendiu pentru clasele I-VIII. La urma urmei întotdeauna 2+2=4… Și dacă evoluționismul e depășit, de ce să ne mai încurcăm cu biologia, anatomia etc. În fine, la „comunicare” pot fi studiate câteva discursuri din Parlament. Și gata!
Ceea ce s-ar putea numi paradoxal (pentru neofiți)
normalul abundent al plăcerii{LOR} adicte
a decapitărilor & decrepitudinii organizate
pînă la cea mai fină „pudră” alb-transparentă-necesitate acută.
Intelectualimea de pretutindeni unită a jucat, „misterios”,
jocul morților-crimelor planificat programate,
dar și cu mult mai GRAV, al „ideilor” în
inocularea virusurilor morbide fără de sfîrșit ale manipulărilor totalitarist-abundente.
„Manuale” sau „Compendii”,
TOTUL este prea bine știut ( și re-re-re-vericat, prea-foarte-Bine Aplicat !!!)
de la 1917 încoace marxisto-leninisto-trotskisto & Comp. cu o eficacitate abominabilă
imposibil de [ne]descris.
Oare să ne mai fie de mirare că și Liviu Ornea { ca și Toți ceilalți intelectuali celebri autoHtoni}
joacă excepțional, jocul cel tradițional al generațiilor „bien-pensantes” ?
NU !
:
CARE „are logica ei și a lor” !!!
Cică ar fi vorba de/despre „viciile de logică”,
dar în realitate ne facem că uităm : Logica Viciilor [triumfător vicioase] cea Totalitară de foarte multe decenii încoace trecînd nimicitoare și fără de milă [ nu doar evident, dar și teribil de groaznic] și prin anii ’70 ( cei atît de „excelenți” și lăudați ca sistem de referință] continuînd „con brio” și astăzi,
de unde, evident, nu doar și logica obișnuinței de a compara ceea ce nu se poate compara,
într-o binevoitoare logică a revoluției eludărilor permanente strălucit mascate prin frazări măiestrite
are logica ei și a lor.
Cît despre „rolul” omului pe pămînt, chiar dacă cică se „încă bîjbîie”
măcar de s-ar „preciza” cîteva din ceea ce „omul” n-ar trebui să facă sau face RĂU,
ajungîndu-se poate, prin deducții logice ne-vicioase și ne-viciate a nu se mai tot bîjbîii atîta întru a face BINE, căci astă ar trebui să fie „rolul omului pe pămînt”,
dacă am putea defini cu adevărat Ce și Cine este „omul” și care este,
și/sau cel care doar pare sau nici măcar nu este.
Cît despre „compendii și manuale” se poate vorbi la infinit superb și inutil dacă se tot eludează competent, inteligent și concret științific și pedagogic increat solid, contextul istoric „formidabil” al ultimilor 75 de ani care au dus la distrugerea lentă, logică și sigură, triumfătoare, a societății românești și mai ales a sistemului de educație și învățmînt, spațiul în care se forjează planificat, logic, vicios și temeinc virușii, cancerele și cangrenele „proteice” ale manipulărilor și laminărilor ideologice propagandistice cele mai elucubrante, toxice și morbide, cu rezultatele și efectele colaterale incomensurabil contaminatoare pe veci.
Dacă s-ar spune cît mai des și cît mai tare și cît mai pe șleau apăsat Adevărurilor pe Nume
s-ar putea Lupta, dar asta NU Se FACE
Dar asta e o cu totul o altă poveste (care nu intră în logica intelectualicistă dilematic-bîjbîietoare a libertății post-comuniste atît de zglobiu fascinantă,
căci desigur, nu acesta le este LOR, rolul lor de pre pămînt) !
„Foloseşte o minge pe care o arunci spre un coleg, concomitent cu lansarea unei întrebări referitoare la cunoştinţe din domeniul Religiei (de exemplu : Cine a făcut cerul şi pamântul ?) Colegul care a primit mingea trebuie să răspundă corect la întrebare. Apoi, la rândul său, va arunca mingea altui elev, căruia îi va adresa propria întrebare. Lanţul continuă, pînă cînd toţi elevii parcurg jocul.
Atenţie ! Un răspuns incorect sau scăparea mingii sunt motive de eliminare din joc !” (Religie – cultul ortodox, p. 212)
Spiru Haret se răsuceşte în mormînt…