Uite, au trecut deja 16 ani de cînd ai murit, tată. Am îmbătrînit amîndoi – ăsta-i cuvîntul, nu văd nici un motiv să căutăm eufemisme.
Nu trec prea des pe la mormîntul tău, dar cînd trec, las cîte-o pietricică, nu știu de ce, nu sînt credincios, cum nu erai nici tu, cum nici mama nu e. Ei, parcă ce strică?
Alături sînt flori întotdeauna, să știi, mama vine la tine săptămînal.
Tu poate știi – băiet fiind, cred că ai mers la yeshiva –, dar eu a trebuit să caut pe internet ca să aflu ce e cu pietrele astea pe mormintele evreiești (tu ai murit fără să ai habar ce poate un calculator, cînd Soros ți‑a dat unul, un 286, era demult, la începutul anilor ‘90, mi l-ai pasat imediat, mi-am scris teza la el, nici n-ai deschis cutia, te-ai speriat că ți-ar fi ocupat aproape tot biroul acela mare acoperit cu sticlă, sub care stau și‑acum fotografii și cîteva desene, nu mai rămînea loc de cărți, nici de hîrtii și fișe, ai făcut reumatism de la sticla aia și de la cea de pe mesele de la Biblioteca Academiei, dar pe primul meu birou de elev tot placă de sticlă mi-ai pus, așa știai tu că trebuie să fie un birou).
Se pare că pietrele pe mormînt sînt o tradiție, o superstiție probabil păgînă, dar au de‑a face și cu ideea de stabilitate, de permanență. Pentru siguranță, cum ar veni, ceva greu care să asigure mormîntul, să nu scape cumva sufletul sau ce-o mai fi acolo, jos, ar fi scris ceva „în sensul ăsta“ undeva, prin Talmud. Dar, așa cum îți imaginezi, sau știi, dăinuirea pietrei simbolizează și persistența memoriei. Așa zice rabi David Wolpe, în primul articol pe care mi l-a scos Google în cale (nu mă-ntreba ce e Google, îți spun eu altădată).
Nu-i așa că-ți place hermeneutica asta?
Acum, odată ce te-au recuperat și înmormîntat religios, ce mai contează? Dar, să nu te superi, mulă nu pun să-ți spună cînd vin. Mă uit, de fiecare dată, la șirul de intelectuali care te încadrează, pe mulți i-ai și cunoscut binișor – aveți o alee specială, în dreapta cum intri, voi, ăștia răsăriți, fala comunității, dar nu chiar de pus în față, ai noștri au avut întotdeauna simțul valorii –, uneori intru și în adîncul cimitirului, acolo e paragină mare, nu ca la voi, la intrare, pietre căzute, sparte, orgolii deșarte, natura cotropește – firesc – cultura (n-o să-ți vină să crezi, a fost și un reportaj pe vice.com despre cimitirul tău). Pe Ianoși, în schimb, poate știi, l-au ratat: e cenușă, șade alături de Janina.
La Roma, lîngă piramidă, în Testaccio, cartier popular și azi, există un cimitir „acatolic“. Îmi place definiția asta prin negație. Odihnesc acolo, în sfîrșit împăcați și între ei, ortodocși (mulți ruși, dar și români, un Ghika, de exemplu, din Iași, mort în 1911), anglicani, protestanți, evrei și chiar atei (cu ce fel de ceremonie i-or fi îngropat, pe ei sau cenușa lor?). Sînt acolo Keats, Shelley, e și cenușa lui Gramsci, au adus-o și pe a lui Bruno Pontecorvo, fizicianul italian care a lucrat pentru sovietici și a murit la Dubna. E un loc tare frumos cimitirul ăsta, ți-ar fi plăcut, modestia monumentelor lui contrastează teribil cu trufia piramidei de-alături, și ea tot un mormînt, de fapt, al unui magistrat roman.
N-am spus Kadiș pentru tine, tată, unsprezece luni, așa cum s-ar fi cuvenit, și nici măcar în fiecare an de ziua morții tale. L-am citit doar de două ori de pe un cartonaș plastifiat pe care era transliterat cu caractere latine, odată la cimitir, la înmormîntare, a doua oară la templu, într-o dimineață (tare nu-mi place să mă trezesc devreme) – a fost prima oară cînd am pus filactere și țfilim. Îl recitam ca pe o poezie în limba spargă.
Aproape tot ce știu despre religia noastră – a noastră? –, din Biblia românească pe care mi-ai pus-o tu în mînă, cînd eram mic, știu. Biblia lui Iustinian. Încă o am. Apoi am mai citit cîte ceva, mi s-a mai povestit – dar tot, mai mult, în românește.
Ce fel de evrei sîntem noi, tată? Of (sau ar fi trebuit să spun oi, vei?), tare m-am săturat să tot citesc analize docte sau sprințare, prin eseuri și romane, despre cum și ce sîntem noi, și de ce și cum sîntem noi altfel. Parcă România nu e altfel? Tu nu știi, dar Boia a scos și o carte din prostioara asta. Oricum, nu pricep nimic și infinitele nuanțări încep să mă obosească: o carte ca Mîntuirea prin evrei a lui Léon Bloy mi se pare pur și simplu antisemită, cum antisemite cred că sînt și fandările deloc grațioase ale lui Simone Weil – dar, vorba bancului, noi nu numai pentru asta o apreciem. Ți-am vorbit vreodată despre fratele ei, André Weil? A fost un matematician uriaș.
M-am săturat și de atîția mediocri justițiari și intransigenți, și de nesfîrșitele discuții despre Holocaust, despre vina asumată sau nu, despre Vulcănescu și Paulescu, despre evreii care-au adus comunismul și-apoi au emigrat – oricum nu duc nicăieri discuțiile astea, ba dimpotrivă, se întețește sau măcar se reactivează, cu fiecare asemenea ocazie, un antisemitism latent, dar nedezmințit. Și fiecare rămîne cu adevărul lui. Ce bine e să ai certitudini!
Vin rar la tine, la cimitir, tată, sper că nu te superi. La urma urmei, uite că putem sta de vorbă liniștiți și de la distanță.
Ei, cum ar fi să închei în forță cu „Nu-nvie morții, e-n zadar, copile!“? Adevărul e că versul îmi place…
@117228
Pentru oareșcare capabil a scrie „oricum a-ți întoarce-o” (ce să zic de inanitatea restului?…) și- apoi “trubadur”, surprinzător, fără metateză în prima silabă, situația e de stalemate (în Eng., for a change) identitar; de aceea bibliografia recomandată e obligatorie (should I say, mandatory?) pentru limpezire totală și definitivă… Deci, din nou: Mircea Cărtărescu, Enciclopedia zmeilor (ilustrată de Tudor Banus) Humanitas, 2002 , p. 106, primul cuplet.
@ lucid
Am o îndatorare de gratitudine pentu un mot juste, cu N majusculă (deși, chiar și așa, plus bold type, e oarecum insuficient). N-am să vă fac afrontul de a bănui că nu știți unde și cum se școlește dumping-ul de fetiditate, ca apoi să se vină cu “eleganță și urbanitate” spre a peria și recupera partea mai convenabilă a victimelor.
Domnule autor,
de ce „stricati orzul pe gaste” ?
Unii n-au „organ” de receptie …
lucidităţi, perspicacităţi, judecăţi de valoare, evaluări istorice,
concluzii subtile şi la obiecte, tot felul de inimi rele,
dar ceea ce este mai surprinzător decît toate
este stilul, limbajul şi comentariul nevricos de subtilă „oasă speţă”
al domnului Daniel StPaul,
sau n-o fi nici acesta acelaşi.
Dar tare mai este trist pe terenul de „football” !
@„lucid” : cît despre „informaţia” despre MacArthur şi povestea cu bomba
ar fi mai bine să vă informaţi mai atent înainte de răspîndi zvonuri de tot felul.
Cît despre „pui” şi alţi „gărgăuni”, mă scuzaţi, dar cred sincer că aveţi nu doar „orbul găinilor”.
Ati vazut dle Ornea ce bilci respingator a iesit?
Nu va asteptati? Trebuia sa va asteptati.
Sinteti aici exact in pozitia lui Mihail Sebastian (Cum am devenit huligan), intre ciocan si nicovala, unii va acuza ca nu ati fi suficient de evreu iar de cealalta parte tocmai de asta. De la sacrilegiu la Enrico Fermi si sotii Rosenberg plus Freud si pina la betia de cuvinte romano- franceza nu veti gasi intelegere la nici una dintre parti. Pentru ca detasarea dumneavoastra si autoironia, de fapt sfada intelectualului modern cu mostenirea sa, sa fie intelese asa cum ati intentionat ar fi necesitat un cu totul alt public. Care sa fie daca nu empatic cel putin neutru, ceea ce in mod flagrant nu este cazul in contextul dat ci dimpotriva: evoluati intrun spatiu imediat inflamabil care nu este copt pt acest gen de texte. Nu faceti decit sa agitati, fara sa stiti dar cum vedeti acum singur – un cearsaf rosu.
@lucid
Sînt Inima Rea și nu InimaRea cum bine ați sesizat. Am ezitat pînă în ultima clipă dar am postat din fugă, nu cred totuși că importă cine spune ci ce. Il voi schimba.
Ma aștept de la o persoană cu pregătirea dumneavoastră să știe să își îndrepte invectivele în direcția care trebuie !!!
@stpaul
Văd că la nervi, dacă e în joc onoarea dtale de trubadur, știi să vorbești și la obiect nu numai să cînți. E bine dar insuficient. Lasă-l pe Cărtărescu și citatele, dacă ai ceva de spus spune limpede românește. Dacă nu, caută-ți un forum în ydish.
@117216
Bre, feicule! Poate te trezești la cremenal de atîta furt intelectual de personalitate (si de-atita lipsă de imaginație). Un InimăRea genuin știe a scri pre limba maternă (da’ ție ți-i greu, ce să-ți fack? ). Și dacă ți s-apleacă de franțuzisme, ui aci: Get lost, dickhead! Ceea ce , ca apărător de duh patriotic carele te afli, ți-o spune , în “islandeză”, și Cărtărescul . Ai indicație bibliografică gratis: Enciclopedia zmeilor (ilustrată de Tudor Banus) Humanitas, 2002 , p. 106, primul cuplet.
@Inima Rea nu e @InimaRea. Neamprostia ataca si forumul Observatorului Cultural.
@Pinocchio: marele comandant si maresal al Filipinelor MacArthur a propus la modul cat se poate de serios in anii 50 bombardarea atomica a Coreei de Nord si chiar a Chinei. Truman, sfatuit si de generalul Marshall, l-a trimis imediat sa creasca pui in localitatea natala doar-doar i-or iesi gargaunii din cap. De ce? Tocmai pentru ca si URSS avea bomba.
Oare ce desene si fotografii pastreaza dl Ornea jr sub sticla biroului? Si il paste cumva reumatismul?
S-ar zice ca sunt intrebari mult prea personale, oricat de transparent ar fi mersul istoriei..
Transparenta sub sticla, de acvariu, ne poate face sa iubim istoria chiar daca n-o intelegem. Traim in continuitatea ei, dar defilam cu alte desene/fotografii; copiii, dupa episodul freudian al rebeliunii, nu se mai reconciliaza (cum era la moda spre sfarsitul secolului XX) cu parintii si isi iau lumea in cap. Probabil ca nepotilor deja le intra in oase reumatismul pe alte meleaguri si incapacitatea de a prelua o mostenire si de a o perpetua contureaza, in spiritul locului, o mare absenta.
Stai si te intrebi ce poate fi mai rau: o tara fara locuitori sau locuitori fara o tara?
Lasă Daniel StPaul toate fentele si franțuzismele alea – ca Proust sau ordonanță de Proust n-ai să fii niciodată.
Oricum a-ți întoarce-o – tot voi ați adus tancurile sovietice în Romania !
Cică „echilibrul atomic a ferit lumea de un sfârşit catastrofal”.
Adică cică dacă sovieticii n-ar fi avut bomba atomică, americanii ar fi distrus Lumea. Ha!Ha!Ha!
Ca să vezi ce mai teorie luminoasă! mamă, mamă ! lume, lume !
Adică cică „l-au ajutat pe Kurchatov” !
Ba nu pe „Kurchatov” l-au ajutat, ci Dictatura Criminală Comunistă Sovietică,
care cu acest atît de fascinant pacifist echilibru atomic şi-au făcut şi mai mult de cap
aducînd Lumea în starea de astăzi, am putea numi-o, nu doar catastrofală,
total cangrenată de „echilibrul” atomizant-umanitaristo-comunist,
a dictaturilor de stînga şi a amalgamului cinic-perturbator distrugător de valori, modele şi sensuri.
Nu-i aşa că toţi tovarăşii ăştia savanţi habar nu aveau nimic despre comunism şi URSS ?
De atîtea luciditate te poţi cutremura !
Cînd te pui pe citit un “stat de vorbă”, dialogicul pare să fie așteptarea de rigoare; noroc că de cînd cu un Liebster Vater, semnat Franz, ne-am mai obișnuit cu monologicul (abisal) subiectiv și epistolar. Nu e o scrisoare aci, de bună seamă (domnul Zigu ascultă generos, pînă la abnegație); ușoare spasme cu vag iz de quête identitaire , regrete, resentimente, autoscopie absentă.
Simone Weil fandează dizgrațios și antisemit (în general și permanent? În Israel din “La pesanteur et la grâce” ? Sau, pentru că, susține ea, “Il faut aimer la vérité plus que la vie”? Nu știu ce se întîmplă, crește parcă numărul evreilor antisemiți ori antievrei (Steinhardt se vedea în treime cu Wurmbrand și Lustiger). Oi, vei…
In “Accatolico” o inscripție funerară, oarecum în temă (sapiența, mai la vale) ratată, măcar că la vedere: “Here lies one whose name was writ in water” (à propos, semantica prefixului “a-“ : “ lipsă, absență” -fara catolic/i, dara-; de atîta negativ algebric prinde și cimitirul a mușca…)
Oricum, miezul și apoteoza sînt în subsol. Te pălește sentimentul inconfundabil al candorii tinzînd asimptotic spre absolut, deci nu chiar ca la Micul prinț, avem acolo candeur à l’état pur; în “depistarea și vinarea literară a antisemitismului , bineințeles în limitele bunuli (sic!) simtsi (sic!) ale prudenței” respirăm candoarea sapiențială. Și cînd zici sapiențial, te duce gîndul la Solomon, la văi cu crini al căror vestmînt înțeleptul rigă îl jalousea și, mai apoi, doar cîteva orizonturi mai la dreapta, la freamătul cu arome cuneiforme (de cuișoare, deci) al zigguratelor. Cu ziguranță.
Un mic comentariu referitor la Bruno Pontecorvo caruia i-am fost prezentat student fiind la Dubna. Lucram impreuna cu unul din baietii sai – Gil (Gil a ramas la Dubna si in ultimul timp traduce buletinul institutului IUCN in engleza, mama sa era suedeza dar refuzase sa-si urmeze sotul in URSS ramanand in occident un celalalt baiat). Fratele mai mic al lui Bruno – a murit in plina maturitate – a regizat un film bun, Batalia pentru Alger. In memoria omuletului scund, cu tenul masliniu, elegant si extrem de distins in mediul sovietic, caruia i-am strans mana acum peste 40 de ani o sa incerc sa-i vad mormantul cand sper sa mai ajung la Roma. Termenul „a lucrat pentru sovietici” e prea dur. Era, ca si fratele sau, un om de stanga, desi provenea dintr-o familie de bancheri evrei renumita – cred ca din Toscana. Pontecorvo e altceva decat sotii Rosenberg. A ajutat constient pe sovietici sa construiasca mai repede bomba in credinta ca echilibrul atomic va impune pacea in lume – si obiectiv vorbind nu s-a inselat. Istorii interesante sunt in Misiuni Speciale de Sudoplatov unde chiar personalitati uriase ca Enrico Fermi si Niels Bohr sunt acuzate de colaborationism (familia lui Fermi chiar l-a dat in judecata pe fiul lui Sudoplatov, editorul) prin „scapari” aparent neintentionate prin care informatii cheie – de exemplu schite aruncate in cosul de gunoi – ajungeau la spionii recrutati de GRU. E greu astazi sa-i judecam obiectiv pe cei care l-au ajutat pe Kurchatov sa faca bomba mai repede (o facea si fara „ajutor”, dar in timp mai lung), rezultatul e insa clar: echilibrul atomic a ferit lumea de un sfarsit catastrofal.
Nu putem stii daca sufletul profesorului Zigu Ornea urmareste rubrica Bifurcatii, mai probabil sa fie absorbit de altele din alta lume, in caz ca aceasta ar exista, ramine insa greu de explicat aceasta discutie a lui Liviu Ornea cu sufletul sau propriu in spatiul public.
„Cartonasul plastifiat”, (fie el transliterat , indiferent in orice alfabet sau netransliterat deloc) nu-i mai pot face nici o impresie ilustrului literat, „filactere si tfilim”(ce-o fi insemnind una si ce-o fi insemnind cealalta) – nici atit. Ba chiar dimpotriva: in „limba sparga” nu pot fi altceva decit un sacrilegiu. Cum ar putea avea valoare pentru primitor un lucru fara valoare pentru datator, (si asta cu atiti mai mult in planul spritual pur) ?!
Zigu Ornea nu merita asta , sau sau vice versa – Liviu Ornea nu l-ar fi meritat, nu stiu.
Dialogul mediatizat dintre Liviu Ornea si sufletul sau este melancolic dar are un fond optimist: autorul este ultimul din spita lui care isi mai va face astfel de probleme de constiinta (cu care se si mindresteoricind, facindu-le publice) pentru vina tragica de a se fi nascut , total inopinat, ceva cu care nu are absolut nimic in comun si nici tragere de inima.
Nu mai putin laudabila este si dorinta de a se achita de obligatiile presupuse ca i-ar reveni ca atare nascut in depistarea si vinarea literara a antisemitismului, bineinteles in limitele bunuli simtsi ale prudentei.
Un text miscator si paradigmatic pentru ultimii evrei din Romania.