BIFURCAŢII. România – stat laic?
- 25-02-2011
- Nr. 564
-
Liviu ORNEA
- Rubrici
- 1 Comentarii
Pe 15 februarie, la Institutul Francez din Bucureşti, Cédric Villani, medaliat Fields în 2010 – medalia Fields e, pentru matematicieni, echivalentul Premiului Nobel; se acordă o dată la patru ani unor cercetători sub treizeci şi nouă de ani –, a vorbit despre „Particule, stele şi probabilităţi“. A fost o conferinţă pentru marele public, un adevărat eveniment onorat cum se cuvine de o sală arhiplină, nu doar cu matematicieni şi fizicieni. Pornind de la exemple elementare, uşor de înţeles, Villani a ajuns spre sfîrşit la chestiuni foarte abstracte legate de conceptul de entropie în matematică şi fizică şi a explicat, pe cît se putea, semnificaţia rezultatului premiat. Au urmat întrebări. Nimeni nu se aşteaptă la o asemenea conferinţă la întrebări tehnice, dimpotrivă, cei din specialitate nu intervin. Dar parcă nici să i se ceară conferenţiarului părerea despre previziunile Maya în legătură cu anul 2012! Villani a răspuns, zîmbind, că anul 2012 e extrem de important pentru că se vor împlini o sută de ani de la moartea lui Henri Poincaré… Dincolo de plăcerea unora de a se auzi vorbind în faţa unui public numeros şi a unor oameni celebri, întrebarea aceasta, pusă la sfîrşitul unei conferinţe care, chiar dacă pentru […]
Ca de obicei Liviu discuti o problema importanta pe care putini se incumeta sa o discute. As vrea sa aflu si cum ai vedea tu studiul religiei in scoli (opinia ta personala asumata). Si poate sa faci si o recenzie a cartii lui Mircea Flonta pe care o tot amintesti si pe care unii dintre noi aflati departe nu au avut inca ocazia sa o citeasca…
Dar cred ca te pripesti cand spui: \”Iar lucrurile nu se vor îmbunătăţi reducînd ponderea orelor de matematică, fizică, biologie şi chimie în şcoală. La fel de nocivă ar fi înlocuirea predării separate a acestor ştiinţe cu predarea generică a „ştiinţelor“ şi punînd accentul pe competenţe în loc de cunoştinţe.\”
Predarea altor stiinte hard decat matematica in clasele de dinainte de a 7-a sau a 8-a este o greseala in opinia mea – predarea fizicii, chimiei si biologiei, plus geologia-geografia de care mai intotdeauna uiti, in comun este benefica la clasele mici nu pentru obiective obscure precum interdisciplinaritatea, ci pentru a inculca in copii organicitatea stiintei, care nu este putin lucru.
Imi aduc aminte de profesori fara chemare si manuale imbecile de fizica, chimie, bio si mate care au alungat generatii intregi de copii de langa stiinta. De ce sa le mentinem? – pentru un difuz si conservator sentiment de \”neige d\’antan\”?
Bafta.