BIFURCAŢII. Transdisciplinaritate, reformă, prostie
- 07-08-2015
- Nr. 784
-
Liviu ORNEA
- Rubrici
- 12 Comentarii
Într-o discuţie cu un reporter de la TVR, am aflat că Ministerul chiar pregăteşte noi planuri de învăţămînt (ei le zic curricula) pentru şcoli şi licee – e mult de cînd ne tot ameninţă, se pare că, acum, chiar ne apropiem de potou. Se aude şi că prinde teren ideea unei abordări transdisciplinare a ştiinţelor. Termenul a fost folosit de reporter şi-mi vine greu să cred că l-a inventat, trebuie să fie exact ce i s-a spus la Minister sau la Institutul pentru Ştiinţele Educaţiei. Am întrebat ce înseamnă asta exact şi mi-a răspuns că e vorba despre predarea ştiinţelor în interdependenţă, cu accentuarea legăturilor dintre ele. Nu mi-e clar despre ce e vorba, dar, dacă e să facem legături între matematică şi fizică, între fizică şi chimie, între chimie şi biologie etc., atunci nu e nevoie de nici un termen complicat şi insuficient definit – legături s-au făcut întotdeauna, e o chestiune elementară, de bun-simţ. Doar că, înainte de a face legături, trebuie să ştii între ce le faci. Probleme apar datorită dinamicii proprii a fiecărei discipline: de exemplu, mecanica se predă, la fizică, în clasa a IX-a şi are nevoie de calcul diferenţial şi integral care se predă, […]
Va recomand sa elaborati un tratat despre valoare. Puteti incepe cu TVA-ul si continua cu ce doriti (il puteti consulta si pe Adi Minune cu al sau „Am valoare”).
De ce va „urticati” cand vine vorba despre scolile inchise in urma adoptarii LEN-ului domnului Funeriu? Mai sunt si alte lucruri de „valoare” in aceea lege.
Exact despre asta este vorba: VALOAREA !
Lucrurile fara valoare sunt stabile, neinteresante chiar daca dureaza mult mai mult … Se pare ca sunteti pasionat exact de lucrurile si oamenii fara valoare !
Domn „profesor”,
Cum vad ca tot pe caldura v-ati invrednicit sa ma combateti, imi asum riscul si (conform previziunilor) va raspund. Obsesia privind inchiderea scolilor ca efect al legii Funeriu ar trebui sa va bantuie si pe domnia voastra. Dupa cum se constata, nu numai ca nu se intampla acest lucru, ci, mai mult, considerati ca este un lucru bun. Fiecare cu valorile sale. Nimeni nu va poate domoli convingerea cu care credeti ca cel mai stabil organism este cel mort.
Habar n-am ( inca ) daca reforma curiculara are fundamente serioase, sau e, din nou, o simpla spoiala ( ca cea a lui Funeriu si nu numai ), dar constat ca autorul vorbeste la propriu dupa ureche, fara nicio consultare prealabila a documentelor ale asa-zisei reforme…Combatem incompetenta cu impopstura… Bravos d-le Ornea, tineti-o tot asa!
Iar veniti cu aceleasi „obsesii” ? Singurul ministru care a facut ceva bun pentru invatamant a fost Funeriu. Iar de pe la „PSD et co” au fost numai impostori fara nici macar o idee despre ce inseamna invatamant si cercetare …
PS Stiu ce imi veti raspunde asa ca mai bine nu va osteniti; stiti, pe caldura asta va „cauzeaza” (sic !).
Sunt surprins ca domnul Ornea nu mai promoveaza „noul”, ca pe vremea ministrului Funeriu. Domnul in cauza sa stea linistit. Transdisciplinaritatea va fi implementata, mai ales, in scolile desfiintate in baza LEN-ului domnului Funeriu. Se pare ca acest minunat cuvant numit „reforma” nu mai are aceeasi rezonanta,in urechile domnului Ornea, ca acum 5 ani.
In reforma preconizata in Franta ( nivel colegiu, echivalentul claselor a 6-a– a 9-a) e vorba de interdisciplinaritate, nu de povestile acelea de adormit copiii din „teoria transdisciplinaritatii sau cum sa ne invartim in jurul cozii ca sa treaca timpul ” a lui Nicolescu care a trebuit sa vina in Romania pentru a ajunge profesor universitar ( nici acum nu am aflat pe ce criterii, dar pentru binele lor sper ca studentii sai sa aiba curiozitatea sa se intereseze ca sa nu se trezeasca mai tarziu ca diplomele lor nu valoreaza nimic).
http://www.rtl.fr/actu/politique/interdisciplinarite-autonomie-langues-les-6-points-cles-de-la-reforme-du-college-7778419706
In ceea ce priveste celelalte puncte ale reformei colegiului francez, personal mi se par de bun simt, inclusiv eliminarea quasi-monopolului germanei ca limba straina. Imi permit sa spun acest lucru ca cineva care a facut germana timp de 8 ani fara sa-i serveasca la nimic! Mi-ar fi folosit mai mult sa fi invatat portugheza, spaniola sau engleza. Cu clasele acelea bilingve e o intreaga istorie si desfiintarea lor nu e nici o nenorocire pentru cine cunoaste criteriile de admitere (unele complet aberante ) in aceste clase. Dar despre acest subiect in alt comentariu.
O seara placuta!
Comentariul despre turci era destinat articolului dlui Kanterian.
dar am o obiectie la titlul articolului; n-ar fi fost mai adecvat: Transdisciplinaritate= reforma (preconizata acum)= prostie ?
…la Realitatea TV debitand niste tampenii cat el de mari – nu degeaba i se zice tampeanu. Cica Romania si-a luat angajamentul sa creasca pana in 2020 de la 20 la 27% procentul absolventilor universitari. Si ca va da liber universitatilor sa organizeze si doctorate daca vor si sa „raspunda” pentru doctorii pe care-i vor produce. Ce ierarhizare a universitatilor, omul da „doctorate” la toata lumea! Si individul sta in fotoliul lui Spiru Haret.
PS Batjocura competitiei Tinere Echipe a atins azi culmea: contestatiile se vor rezolva dupa 15 septembrie ca acum e vacanta.
Cum i-o mai rabda pamantul pe gunoaiele care umplu ministerul!
Turcii (musulmanii) au fost si ei victime – faceti doar diferenta dintre cele cateva milioane care traiau de sute de ani in Balcani existenti la inceputul secolului XIX si catzi au ramas azi. Citesc acum foarte interesanta autobiografie a lui Trotzki – corespondent al unui ziar kievlean de stanga in Romania in timpul razboaielor balcanice (o culegere a articolelor sale a aparut la Polirom acum vreo zece ani). Trotzki povesteste cum i-a sarit in cap in 1913 toata presa liberala rusa pentru ca descrisese ce vazuse: atrocitatile bulgarilor asupra turcilor raniti si capturati. Si bulgarii nu erau la prima incercare: in 1877-78 turcii au fost „convinsi” sa paraseasca masiv noua Bulgarie (intre Dunare si Balcani) – amintiti-va numai de imensul convoi al populatiei civile care-l insotea pe Osman Pasa cand a incercat sa sparga blocada Plevnei. Masacrele de la Sarajevo si Srebrenica sunt in continuitate fireasca cu atrocitatile secolului XIX.
D-le L.Ornea aveti mare dreptate in cele zise. Ideea interdisciplinaritatii nu este noua , s-a batut multa moneda pe ea prin anii ’70. . Se incerca prin cl. a IX-a introducerea notiunii de derivata , pe sub usa , dar nu stiu ce pricepea elevul cand i se „demonstra ” de ex. expresia vitezei instantanee a unui mobil aflat in miscare uniform accelerata . Erau probleme in care legea de miscare avea o expresie , in functie de timp , mai complicata si atunci interveneau calculele cu „delta t” , acesta in final fiind egalat cu zero , ca „a tinde la 0” presupunea folosirea limitei.Si pe la electrostatica , sau caldura se forta nota.
Poate ca nu ar fi stricat sa va fi referit putin si la domeniul universitar. Pe atunci , in anul I la unele facultati din IPB studentii la analiza erau inca la siruri/serii , dar aveau si disciplina : Teoria campurilor .
Dupa cativa ani „inonatorii” au venit cu celebra „patronare” unde universitarii mergeau in licee , iar profesorii de liceu plecau in scolile generale sa-si arate priceperea in maestia .
Nu am retineri in diversificarea termenilr , insa cred ca este indicata folosirea celor impamantenite. Nu mai este sic : autobiografie , director , plan de invatamant s.a.?