Borat, intre prejudiciu si prejudecata
- 07-12-2006
- Nr. 350
-
Lucian GHITA
- Arte
- 0 Comentarii
Borat este o specie hibrida. Atit filmul, cit si personajul intruchipat de actorul britanic Sasha Baron Cohen, intrat peste noapte in pielea unui reporter din Kazahstan care strabate America de la est la vest, in cautarea Pamelei Anderson si a maretelor realizari ale poporului american. Asupra lui Borat sint proiectate o serie intreaga de stereotipii lingvistice, prejudecati rasiale, mitocanii soviniste, obscenitati indigerabile, rostite intr-o engleza stingace, cu aerul candid-iritant al strainului dezorientat, poposit in buricul civilizatiei americane din cel mai indepartat colt al planetei. Dincolo de risul brutal sau grimasele vinovate pe care le provoaca, cele aproape nouazeci de minute ale productiei Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan/Borat: invataturile culturale ale Americii pentru folosul semetei natiuni a Kazahstanului sint un test al rabdarii si inteligentei privitorului, care re-descopera, uneori amuzat, alteori de-a dreptul stupefiat, contururile propriei realitati, descompusa chirurgical sub lupa comic-parodica a protagonistului. Fortindu-si privitorul sa devina martorul inocent al unor coregrafii grotesti, pe parcursul carora masculi parosi si burduhanosi se hirjonesc lasciv prin hoteluri, imitind pe rind diverse pozitii sexuale, Borat il dezbraca treptat pe spectator de hainele „corectitudinii politice“, permitindu-i incet-incet sa calce in picioare cu nonsalanta tabuuri verbale si vizuale […]