Bunici si nepoti. Cazul Adela

  • Recomandă articolul
Nu, nu este vorba nici de eroina cunoscutului roman al lui Ibraileanu, nici de personajul interpretat de Isabelle Adjani, ci de Adele Bloch-Bauer, sotia industriasului Ferdinand Bloch-Bauer, model in doua rinduri al lui Gustav Klimt si sarbatorita discreta a expozitiei Klimt si femeile, gazduita de Österreichische Galerie a muzeului Belvedere din Viena, in perioada 20 septembrie 2000 – 7 ianuarie 2001. Mediatizata cu luni de zile inainte, cu o insistenta si o pregnanta intilnite pina acum numai la muzeele particulare, expozitia este un bun pretext pentru un pelerinaj cultural si o delectare estetista (in contextul aniversarii unui veac de la perioada de aur a Modernitatii vieneze) – de fapt, ea ofera ocazia unei meditatii istorice nu lipsite de dramatism. Concret, desi oficial capul de afis al expozitiei este Doamna cu palarie si boa, regina ei neincoronata este Adele Bloch-Bauer, ale carei portrete, datind din 1907, respectiv din 1912, austriecii alearga sa le mai vada poate pentru ultima oara in Viena. Despre ce este vorba? Cele doua portrete, la care se adauga patru peisaje, fac obiectul unui proces juridic si al unei ample dezbateri publice, care au incins relatiile americano-austriece, si asa nu foarte prietenoase in ultima vreme. Statul austriac s-a […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }