Călin Stegerean a pierdut vestiarul
- 09-08-2017
- Nr. 884
-
Ovidiu ŞIMONCA
- Editorial
- 6 Comentarii
În fotbal există o vorbă: „Antrenorul a pierdut vestiarul“. Chestiunea se referă la faptul că, în anumite momente, antrenorul, oricît de valoros ar fi, nu mai este ascultat de titularii unei echipe. Cei mai recalcitranți, ajunși în postura lui Gică-contra, sînt jucătorii cei mai apreciați, cu cel mai bun randament. A pățit‑o, recent, Mircea Lucescu, la Sankt-Petersburg, unde echipa nu-l asculta și se sfădea mereu cu antrenorul, care avusese un deceniu de glorie în Ucraina. Cu toate acestea, Lucescu pur și simplu n-a putut antrena în Rusia, fiind destituit înainte de termen. Situația este asemănătoare cu ce s-a întîmplat în ultimele două luni la Muzeul Național de Artă al României. Antrenorul (managerul general) a pierdut sprijinul angajaților. Aceștia au început să-l conteste pe Călin Stegerean nu doar în vestiar (în ședințe interne), ci și în intervenții publice, în comunicate de presă. În esență, angajații, cei care au semnat comunicatul din 1 august, spun că unele expoziții, deschise după iunie 2016, cînd Călin Stegerean a preluat mandatul de director general, au fost programate înainte de acea dată, așa încît managerul general n-ar trebui să-și aroge merite în pregătirea lor. De asemenea, semnatarii comunicatului de presă spun că MNAR are un imens […]
Stimate domnule Stegerean,
Revista „Observator cultural” a publicat prima scrisoare deschisă a dumneavoastra, după prima evaluare. A publicat si a doua scrisoare deschisă, scrisă de dumneavoastra. A publicat si Petitia de susținere, de sprijin in favoarea dvs. A publicat si textul „Întoarcerea strigoiului”, tot in sprijinul dvs. Cînd a existat si o scrisoare a angajaților MNAR, am publicat-o si pe aceasta.
N-am ținut partea nimănui. Ceea ce a fost, cred, foarte bine pentru imparțialitatea gazetei si rau pentru părțile in conflict: angajații zicînd ca suntem de partea directorului Stegerean, dvs. ca nu v-am întrebat, după ce au fost publicate toate punctele dvs. de vedere.
Ce ati citit mai sus este un comentariu. Da, analizînd întregul conflict cred ca a fost o problemă de relaționare între directorul Stegerean si angajati. O ruptură, o lipsă de comunicare.
Un muzeu de importanta MNAR ar avea nevoie de o echipă, iar spălarea rufelor in public nu e in beneficiul acestui muzeu. S-a ajuns aici, cu o echipă de muzeografi, șefi de secții, care s-au ridicat împotriva directorului acuzînd de erori de management si de lipsa de comunicare. Am susținut, am scris ca daca ati fi aratat mai multa empatie (relationare) cu angajații dvs. poate ca si evaluarile ar fi aratat altfel.
Repet: dincolo de proiecte, aveați nevoie de o echipă care să vă susțină. Vedem însă opozanți – unii dintre ei prea vehementi. „Alungarea” dvs. in ziua Ordinului de la Ministerul Culturii tine de grobianism. Se putea astepta pînă luni, s-a făcut totul vineri, repede.
In fine: spor si inspirație angajaților MNAR, spor si inspirație dvs., oriunde va veti afla.
Domnule Simonca, din pacate pozitia dumneavoastra nu tine cont de toate elementele disponibile: faptul că cei doi directori au transmis un comunicat mincinos, fals cu privire la expozitiile anului 2016 si participarea la Bienala de la Veneția, ca acestia, asa cum am transmis ulterior si dvs ati luat la cunostinta, nu au putut proba, evident, afirmatiile facute. Expozitiile deschise au fost incluse in programul anului 2016 la solicitarea sectiilor si fara aceasta includere ele nu putea fi finantate. Eu am coordonat realizarea lor administrativa, nu mi-am facut nici un merit din conceperea lor. Este insa un succes al mandatului meu, am sa sustin etern aacest lucru. Toate expozitiile 2016/2017 organizate au avut aprobarea Consiliilor Stiintific si de Administratie, adica exact a celor care le contesta acum.
E greu sa rezum intr-un comentariu situatia de la MNAR. O voi face într-o carte pe larg, cu detalii. Cred ca merită atât din punct de vedere al experientei de conducere cat si ca experienta umana intr-un stat ca Romania. Cu siguranta nu am putut atrage in cele cateva luni pe unii dintre membrii echipei fostei conduceri, de regula sefii de sectii si birouri, selectati in ani dintre cei mai obedienti, motivati cu privilegii in defavoarea altora la fel de merituosi. Unii s-au manifestat de la inceput prin refuzul colaborarii cu mine: de exemplu directorul adjunt O. Boicescu a refuzat invitatiile mele de a ma insotiti la Roma si Chisinau unde am pregatit expozitiile care se vor deschide in toamna, si pe care nu va ezita sa si le atribuie acum. Altii, ca doamna Carmen Brad, au manifestat o rea vointa a carei exemplu poate fi chiar comentariul dansei din aceasta pagina in care afirma ca pentru Galeriile de artă de la etajul 3 nu s-a facut nimic. Chiar daca doamna respectiva este doar un colaborator al muzeului stie foarte bine ca s-au demarat deja proceduri de achizitionare a mobilierului de expunere restant din sursele atrase, in asa fel incat sa nu fim nevoiti sa solicitam sume mari Ministerului Culturii. Acest lucru se putea face si in perioada fostei conduceri dar nu s-a decis astfel decat de mine.
Exista si exemplul celor din linia a doua pe care i-am implicat in proiecte pe care le-au realizat cu brio si care nu au cedat presiunilor de a semna petitii mincinoase dar care nu au putut manifesta un punct de vedere contrar datorita amenintarilor transmise. Multi au familii si traiesc din salariul lunar…
Ceea ce ma surprinde sunt concluziile Dvs. care au legatura doar cu un anumit punct de vedere, care jurnalistic nu se sutine. Jurnalistic, adica in sensul adevarului. Cu siguranta, punctul meu de vedere, al celui care a fost director al acestui muzeu un an, nu l-ati solicitat. Ceea pentru justa informare a publicului e un mare pacat !
Plecarea d-lui Stegerean a cărui empatie cu instituția a fost nulă, rămîne, din orice unghi ai privi evenimentul, un lucru salutar. Dincolo de toate comentariile din media, unele făcute de oameni complet dezinformați, se cuvine menționat un detaliu pe care nimeni nu l-a pomenit, fie și în treacăt. Muzeul, redeschis cu multe dificultăți în anii 2000, este și acum, la 28 de ani după revoluție, doar parțial accesibil publicului. Etajul trei, care va găzdui colecțiile de artă orientală și artă decorativă europeană, este închis, în așteptare…O parte din fondurile necesare amenajării au fost strînse din sponsorizări. Restul sumei nu a fost obținut nici astăzi, după destule solicitări. Un nou director ar fi trebuit să-și propună ca primă urgență rezolvarea acestei nefirești situații (dar ce mai este firesc în viața muzeală din România ?). Or, în planurile de viitor ale fostului manager acest proiect nu exista. Existau în schimb altele, fără prea mare legătură cu instituția și colecțiile sale, sau cu programele expoziționale ale colectivului de specialiști. Ar fi salutar să comentăm aprins doar atunci cînd sîntem informați cu adevărat…A bon entendeur, salut!
Un mic retuș: domnul Stegerean se plânge că a fost dat afară într-un mod neadecvat. Nimic mai fals. Nu l-a deranjat nimeni între orele 14:00 (când zice că a aflat) și 16:30 (când se încheie programul MNAR iar persoanele străine nu mai au ce căuta în MNAR – fiind vorba de o instituție cu regim special de protecție și pază; doar nu era să rămână nesupravegheat în secretariat după plecarea secretarei și nu văd nici de ce ar mai fi stat cineva după program după el). Evident, domnul Stegerean nu spune că, după ce a fost informat în legătură cu demiterea sa, a refuzat o vreme să o recunoască. A refuzat, de asemenea, să întocmească și să semneze un Proces-Verbal de predare-primire. Nu a uitat, însă, să ne promită că va reveni în MNAR ca director. Dacă are vreo miză în revenirea la MNAR aceea este doar răzbunarea. Punct.
Apropos de episodul consumat – potrivit doamnei Alexandra Tomescu – între proaspăt-înscăunatul manager și doamna Livia Drăgoi, ex-manager la Muzeul de Artă din Cluj, am dat peste un articol din presa locală, interesant mai puțin ca material în sine, ci pentru capitolul de comentarii:
http://www.ziardecluj.ro/stegerean-concurat-de-lucian-nastasa-kovacs-de-la-academia-romana-la-sefia-muzeului-de-arta
Doamna Tomescu, sunt in totalitate de acord cu tot ceea ce scrieti. Din experienta directa (slava domnului, scurta) am descoperit ca ex-directorul MNAR este doar un farseur intelectual, egocentrist, avid de puterere si capabil de hartuire si calomnii cand nu primeste ce vrea. In ceea ce ma priveste, am primit o invitatie sa organizez in 3 luni o retrospectiva M. H. Maxy, formulata antisemit. Mi-a fost clar ca acest om nu stie ce inseamna o cercetare + nu stie cum se organizeaza o expozitie. Am refuzat, desigur. In plus excesul de complimente si remarci la adresa aspectului meu fizic m-au determinat sa refuz (in scris, printr-un referat) discutiile directe cu acest personaj (care de atunci cauta sa se razbune). Am trecut prin cateva luni de teroare psihica de nedescris pentru o institutie culturala….
Am putut sa observ atat incapacitatile manageriale, provincialismul si lacunele culturale despre care vorbiti (si datorita carora am reusit sa scapam de el la MNAR) dar m-au socat mai ales niste crize de nervi manifestate prin urlete care nu isi au locul in societatea contemporana. Violenta verbala este incalificabila, dupa parerea mea! Din pacate aceste probleme de comportament care au determinat demisia mai multor personale din MNAR si au socat altele din exterior sunt complet ignorate.
Dar aceasta Romanie chiar nu mai are oameni de cultura care sa preia gestiunea onorabila a unui Muzeu National de Arta? Eroarea cu dl. Stegerean a constat – printre altele, in afirmatiile mediocrilor lui sustinatori – in a i se atribui calitati nu doar pe care nu le are, dar care nu au nici o importanta in a fi manager. S-a spus despre el ca este un reputat grafician (desi nu are decat sporadice si lamentabile aparitii prin expozitii colective), ca ar fi un as in muzeografie (ceea ce este ridicol, daca cineva l-ar chestiona minimal pe domeniu) etc. Omul nu si-a dorit decat sa fie Satrap, si asa a fost la Cluj, asa la Bucuresti, asa va fi oriunde ! El crede ca institutiile au fost create pentru el, iar nu ca el trebuie sa serveasca institutiile, cu tot devotamentul si energia necesara, respectand – dupa cum direct spune si dl. Simonca – in primul rand resursa umana ! Nici nu mai are rost sa comentam conduita oribila a acelui personaj care vremelnic a otravit prima institutie depozitara si promotoare a artei nationale ! Dar ceea ce l-a oripilat pe dl. Stegerean (si remarcat de autorul articolului) ar trebui sa puna pe ganduri pe cei care au mentalitati de acest tip (stegerist): faptul ca a fost scos in strada fara menajamente. Dar oare nu este si o sustitie imanenta care actioneaza in lumea asta? Pai acum cativa ani a fost de notorietate faptul ca dupa ce dl. Stegerean a lingusit la modul cel mai oribil pe o fosta directoare a Muzeului de Arta din Cluj, primul lucru ce l-a facut dupa ce a fost numit interimar a constat in a scoate bagajele doameni in cauza (una extrem de culta, de onorabila, d-na Dragoi), dand ordin gardienilor sa nu i se mai permita a intra vreodata in edificiu ! A trebuit sa-si piarda si la Cluj pozitia de dictator (deloc luminat, ci sud-corean) pentru ca o reparatie morala sa fie facuta acelei distinse doamne, nu de un Picasso al graficii romanesti, ci de un – parca – istoric !