CAPODOPERE. Grazia gratiilor

  • Recomandă articolul
Unul dintre subiectele laice cele mai populare, frecvent „vizitate“ de catre pictorii Renasterii si indelung laudate de catre literatura despre arta a epocii (de la tratatul lui Leon Battista Alberti – Della Pittura – pina la Vietile pictorilor, sculptorilor si arhitectilor de Giorgio Vasari, si chiar si dupa aceea), este cel care infatiseaza trei femei imbratisate, inlantuite intr–o atitudine usor dansanta, numite Cele trei gratii. Este vorba de trei personaje feminine care apartin mitologiei antice, Aglaia, Euphrosyna si Thalia, pe care artisti ca Botticelli, Rafael sau Correggio (ca sa citam numai exemplele cu adevarat celebre) le picteaza, se pare, la indemnul lui Alberti. Popularitatea acestei imagini se datoreaza, in egala masura, retoricii care o lega de numele pictorilor ideali ai Antichitatii, posibilitatilor de investigare a reprezentarii corporalitatii feminine pe care imaginea le faciliteaza (de cele mai multe ori personajele sunt nude) si faptului ca Alberti trimite prin intermediul ei la procesul, sau, altfel spus, la „alchimia“ crearii unei reprezentari picturale (despre imagine se discuta in contextul sporirii inventiunii unei opere de arta). Colectia Galeriei de Arta Europeana a Muzeului National de Arta al Romaniei contine un tablou cu acest subiect de Hans von Aachen, pictor german, unul dintre reprezentantii straluciti […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }