CAPODOPERE. Lotto doctus

  • Recomandă articolul
Pictor neobisnuit in contextul Renasterii italiene mature, Lorenzo Lotto cunoaste el insusi o re-nastere, o redescoperire a apetitului istoricilor de arta pentru opera sa (nu o data caracterizata ca bizara sau intentionat anacronica), un fenomen echivalent cu destinul in acest secol al unor artisti ca Vermeer sau El Greco, aproape uitati dupa moartea lor si „recuperati“ abia incepind cu sfirsitul secolului trecut. Colectia Galeriei de Arta Europeana a Muzeului National de Arta al Romaniei contine un tablou de Lorenzo Lotto infatisindu-l pe Sfintul Ieronim, care provine din colectia baronului Samuel von Bruckenthal, trecuta mai apoi in patrimoniul Muzeului Brukenthal din Sibiu. Este vorba de o opera de arta destinata cel mai probabil devotiunii private, un tip special de imagine care cunoaste o raspindire destul de larga incepind cu Evul Mediu tardiv si in Renastere, in intregul spatiu al Europei occidentale. Figura Sf. Ieronim cunoaste in aceeasi perioada un reviriment; numarul mare de reprezentari se poate explica prin faptul ca Ieronim, unul din parintii (doctorii) Bisericii occidentale, autorul traducerii Bibliei in latina, devine prototipul crestinului invatat, si, prin excelenta, al umanistilor renascentisti. Acestui fapt i se adauga alte episoade din viata sfintului, cum ar fi cel al retragerii in pustie sau […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }