CAPODOPORE. Umbrele originii picturii

  • Recomandă articolul
In colectia Galeriei de Arta Europeana a Muzeului National de Arta al Romaniei exista doua opere atribuite cercului lui Bartolomé Esteban Murillo (1618-1682), provenind din Colectia regelui Carol I. Ele sint o buna dovada a afinitatii regelui Carol I pentru pictura spaniola, intregind o colectie impresionanta prin calitatea componentelor sale, care contine capodopere de El Greco, Francisco de Zurbarán, Alonso Cano sau José Antolinez. Una dintre cele doua opere atribuite cercului lui Murillo este o Imaculata Conceptie, un tip de imagine care cunoaste o raspindire deosebita in epoca de dupa Contrareforma, in intreg spatiul catolic. Spania Secolului de Aur, caracterizata de fervoarea mistica, va profera imaginea unei Fecioare atemporale, o Regina Caeli a carei aparitie picturala e capabila sa determine un extaz de tip religios. Cealalta pinza apartine sferei laice si este intitulata Inventia artei picturii, dupa ce anterior fusese numita Tabloul umbrelor. Ea reprezinta patru personaje care privesc cu admiratie cum pe zidurile unor ruine, un personaj care poate fi identificat cu un artist traseaza conturul umbrei unui alt barbat. Aluziile sint evidente la legenda originii picturii asa cum apare ea povestita de Quintillian si Pliniu cel Batrin. In Renastere ea va fi reluata de Leon Battista Alberti in […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }