Ce înseamnă un preţ ridicol?
- 23-10-2015
- Nr. 795
-
Florin COLONAŞ
- ON-LINE - ACTUALITATE
- 6 Comentarii
Dacă o sculptură, din lemn, a lui Brâncuşi, a costat 26 de milioane de euro, vă daţi seama cît costă Cuminţenia pămîntului, care este din piatră (sic!) – concluziona, doct, un ignorant în emisiunea despre preţul de achiziţie a operei marelui nostru gorjan. Emisiunea a fost transmisă de Realitatea TV, duminică, 18 octombrie. Să mai spunem că acea emisiune a fost realizată de Rareş Bogdan, un colecţionar (aşa cum se recomandă pre sine în spaţiul pe care-l păstoreşte), şi a avut cîţiva invitaţi, pe sprînceană, care doreau legitimarea unei manipulări, din care să rezulte une bonne affaire pentru băieţi deştepţi… Moderatorul, Rareş Bogdan, care se dă macho în artă, şi deontolog în presă, afirmînd că întotdeauna urmăreşte două, trei piste pentru a fi pe drumul corect, a făcut exces de zel în a susţine ideea unuia dintre comeseni, care dorea să ne convingă că Statul român a oferit un preţ ridicol pentru lucrare, de numai cinci milioane de euro. Arătîndu-ne pectoralii, garnisiţi cu batiste la buzunarul din stînga (nu întotdeauna asortate d.p.d.v. al eleganţei), Rareş Bogdan a făcut un joc de picioare care nu este deloc onorabil. Să vedem punctual care este situaţia reală, plecînd de la preţul oferit de […]
OK, asa e corect. Sa speram ca dupa clarificare vetzi putea relua in OC discutia despre relatia expert-evaluator-galerie-proprietar obiect de arta in Romania caci sunt sute de mii si chiar milioane de euroi in joc.
Am avut un schimb de mesaje, in aceasta dimineata, cu Vladimir Bulat. Nu doreste sa dea un drept la replica pentru cele scrise pe „Romania Curata”, nu doreste, deocamdata, sa faca precizari publice in presa, doreste sa-si apere nevinovatia in justitie. Stiu mai multe lucruri despre acest caz, dar n-am acordul lui Vladimir Bulat sa le fac publice. Pina la pronuntarea sentintei, prefer sa functioneze prezumtia de nevinovatie in privinta lui Vladimir Bulat, ca in toate cazurile unde avem doar rechizitoriul procurorilor, fara judecata, fara pronuntare, fara verdict definitiv.
Inteleg ca pozitia fatza de situatia judiciara a lui Vladimir Bulat e delicata, dar de ce nu ii puneti la dispozitie spatiul OC pentru a-si expune argumentele? Problema e mai mult decat „culturala” – in fond opera de arta trebuie sa circule in satul global, e mai mult de etica si responsabilitatea expertului. Atzi putea relua in OC problema expertzi-evaluatori ramasa cred in coada de peshte dpdv legislativ. La noi relatia proprietar opera de arta – galerii – experti – organe ale statului are foarte multe hibe si capcane ale coruptiei pe traseu. Ar trebui sa abordati frontal chestiunea in primul rand pentru sanatatea artei romanesti.
Rares Bogdan – gazda, Oreste – din partea casei, Viloiu – nepotul uneia din cele doua fiice ale inginerului Romascu, reprezentand mostenitorii, avocatul sau Grabovschi, Baldea – directorul Artmark, intermediara vanzarii, Razvan Theodorescu care a mentionat totusi oferta lui Radu Varia de a ajuta ministerul culturii la evaluare.
Tare ma tem ca a fost o emisiune „comandata”. Orice cautare pe google ar fi adus in fata articolele domnilor Florin Colonas si Henry Mavrodin. De ce nu au fost invitati?
De acord cu articolul, minus copita trasa maestrului Henry Mavrodin. Am dat intamplator si eu peste emisiune la latrina infectelor gunoaie mass-media cosmin gusa si rares bogdan, caci nu imi pierd timpul cu acest post. Relatarea autorului este fara cusur, poate trebuia sa-l adauge si pe „nasonelul” oreste care batea campii cu sculptura lui Brancusi – chintesenta a ….ortodoxiei romanesti.
M-a distrat si razvan theo – istoric bastinas de arta de care nimeni dincolo de Bechicerecu Mic nu a auzit, care nu poate pricepe ca sculptura este din calcar alb de Marna, scos dintr-o cariera de sub Notre-Dame, pe cand Savonniere e o cariera de calcar din Lorena, la cca 300 km est de Paris. Paleontologul (calcarul e produsul fosilelor) Patrulius nu s-a uitat prea atent – sau lumina nu era cea buna – si vazand-o rosiatica a atribuir Cumintenia pietrei de Savonniere, care e si ea rosiatica. Culoarea vine de la acoperirea sculpturii cu un amestec de ceara si ulei – exista pe spatele „aratarii” o lovitura de dalta care se vede clar de culoare alba, neacoperita. De acord ca 5 milioane euro e un pret corect in conditiile date: lucrare accidentata, nu poate fi scoasa din tzara, a mai fost vanduta – chiar daca nu prea „cosher”, ci prin presiune evidenta – statului in 1957. Dar bietul viloiu trebuie sa le dea „partea” si avocatului si lui baldea-artmark.
Ce ar trebui facut? O expertiza preponderent stiintifica realizata de persoane in afara oricarei banuieli de conflict de interese:
– cautarea documentelor vanzarii din 1957 amintita in revista Arta din 1958 si in amintirile lui Tzugui (numarul din revista Arta publica lista lucrarilor cumparate de stat in 1957, multe picturi dar si Cumintenia).
– expertiza amanuntita a statuii: identificarea „liantilor” de la reparatia „labutzelor” – statuia a cazut se zice la cutremurul din 1977 si si-a sfaramat o parte din „labutze” – plumbul, daca a mai ramas ceva, sau alt liant
– tomografia partii inferiaore ca sa se poata vedea cum s-au „prins”lal loc fragmentele „labutzelor”
– maestrul Mavrodin suspecteaza micsorarea „labutelor” dupa reparatii – fapt grav care scade mult valoarea „de piata”. Ar trebui realizate profesional fotografii cu statuia la acelasi unghi si distanta cu cele de dianinte de 1977 pentru a putea compara dimeniunile „labutzelor”
Cine insa sa decida expertiza? Actualul ministru e un neica-nimeni fara nici o meserie demonstrata, adjunctii sai sunt un actoras ratat repatriat fost ministru al diasporei care-l dispretuia si nora lui Gaston Marin- desigur cea mai buna scriitoare doctorita si doctorita scriitoaredin Romania la ora actuala. Ce au ei in comun cu Brancusi si cu cultura in general? Amarata tzara.