Ceramica românească azi
- 26-11-2009
- Nr. 502
-
Doina MANDRU
- Arte
- 0 Comentarii
Expoziţia deschisă la Palatul Mogoşoaia nu este un salon obişnuit, fie el şi foarte exigent. Ea propune o vedere panoramică, aproape exhaustivă, asupra celor mai interesante creaţii ceramice din ultimii ani, prin prisma unei selecţii de strictă şi înaltă specialitate. Din juriul ei au făcut parte Arina Ailincăi, Gherghina Costea, Cristina Popescu Russu (curatoare) şi Ioana Şetran, membre ale Academiei Internaţionale a Ceramicii de la Geneva, ceea ce explică grila fină, de înaltă exigenţă, prin care s-au urmărit exclusiv valori plastice proprii ceramicii: inovaţia în planul expresivităţii, experimentul plastic şi, nu în ultimul rînd, originalitatea mesajului. Nici o lucrare complezentă faţă de gustul comercial sau industrial nu a fost acceptată. Performanţa acestei expuneri atestă nu numai o autonomie totală a ceramicii contemporane faţă de ancestralul rost utilitar, şi astfel, o situare strictă în domeniul artei dar şi o funciară distanţare faţă de abordarea clasică a domeniului drept artă decorativă. În selecţia de la Mogoşoaia arta ceramicii îşi afirmă în primul rînd capacitatea de a genera semne plastice şi de a crea simboluri rupînd cu tradiţia olăritului; a rezultat astfel un salon al maeştrilor în care poezia materiei conduce spre orizonturi ale expresiei care se constituie adesea în interogaţii esenţiale. […]