Colectiile Muzeului Universitatii Nationale de Arta
- 05-10-2006
- Nr. 341
-
Cristina CAZAN
- Arte
- 0 Comentarii
In toamna lui 1864, Theodor Aman, recent intors de la studii din Paris si in plina efervescenta creativa, inaugura, cu pompa oficiala, cursurile Scolii de Belle-Arte din Bucuresti si Muzeul de Belle-Arte. Aman-artistul total isi vedea astfel implinit un vis mult indragit (laitmotiv al prozei sale literare din perioada 1861-1864), acela de a transforma rudimentara capitala a Valahiei intr-un veritabil centru artistic. Sprijinit de Kogalniceanu (la rindul lui un talentat desenator si un patimas colectionar), Aman a conceput proiectele pentru scoala si muzeul de arta din Bucuresti dupa modelul de organizare si functionare a École des Beaux-Arts. Un lucru firesc de altfel, caci, considerat excelent ca si coerenta, fezabilitate si eficienta, sistemul francez de formare artistica a fost implementat, in a doua parte a secolului al XIX-lea, in aproape toate tarile francofone. Muzeul creat initial ca anexa a scolii si al carui rol primordial era instruirea elevilor-artisti a devenit ulterior Pinacoteca Statului. Scoala de Belle-Arte a evoluat separat, fara muzeu, pina in 1964 cind, la aniversarea centenarului, s-a creat un muzeu universitar cu un patrimoniu format din lucrarile studentilor si ale profesorilor. Din pacate, muzeul a fost pina in 2005 un simplu depozitar de opere de arta. Acum, la 142 […]