Compunerea locului, descompunerea cadrului

  • Recomandă articolul
După ce-a legat convingător, sub semnul unor subtile teoretizări despre corporalitate, două epoci romaneşti prolifice – interbelicul, respectiv optzecismul –, Simona Sora a devenit călinesciană. Nu că i-ar fi lipsit vreodată creativitatea critică, dar parcă avea nevoie să construiască ea însăşi lumi autonome, nu doar să le asimileze deconstruindu-le. E, aceasta, dedublarea fericită a unei interiorităţi neliniştite ce configurează o specie intelectuală aparte. Despre dozaj ar fi vorba, căci întrebarea fundamentală la care Simona Sora răspunde satisfăcător este următoarea: cum se poate să ajungi romancier, rămînînd, atît de acut şi totuşi imperceptibil, critic? Consubstan­ţialitatea cu pricina se resimte în fiecare paragraf al romanului Hotel Universal, iar în ultimele pagini se vede, de-a dreptul. Ar merita urmărit îndeaproape labirintul narativ din Hotel Universal, însă îmi dau seama că Tania Radu mi-a luat-o înainte. Comentariul ei din 22 închide pertinent toate parantezele epice deschise de prozatoare.  Mă voi concentra, prin urmare, asupra fantelor poveştii. Un narator epopeic, cu o cerebralitate feminină şi frază lentă, uneori vag cărtăresciană, pare a istorisi. El contrariază o dată prin titlurile capitolelor – care anunţă sistematic diverse „reguli“ sau reprize de „meditaţie/contem­plare“ ori reclamă un „har“ obscur, cvasi-oniric – , iar apoi printr-un efect caleidoscopic creat de […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }