„Corp“ si „spatiu“ in paradigme teoretice actuale

  • Recomandă articolul
De citeva decenii, tehnologiile computerului pun subiectul uman, atit de discutat din punctul de vedere ontologic al filozofiei, in legatura atit cu lumea fizica a realitatii, cit si cu lumea virtuala, procesata cibernetic (cu precadere cyberspatiul Internetului si realitatea virtuala in diversele ei acceptiuni actuale, de computer game sau de tehnologie/arta specifica). Corpul si mintea utilizatorului computerului asigura, ambele (in ciuda pretentiilor unor cyber-teoreticieni de evidentiere a de-corporalizarii umane in spatiul virtual), contactul acestuia cu ambele lumi: subiectul uman „upgradat“ poate fi inteles ambivalent, ca extindere tehnologica a corpului si a constiintei in lumea virtuala, dar si ca patrundere tehnologica a lumii virtuale in lumea fizica a utilizatorului. Intre virtualitate si realitate se stabileste, prin urmare, o relatie de reversibilitate, spatiul realitatii nefiind nici substituit de lumea virtuala (precum afirma, in mod evident ideologic, Paul Virilio), nici simulat de catre aceasta din urma (precum suna teoria lui Baudrillard – deja binecunoscuta in mediile specializate sau diletante postmoderniste). Eseul de fata incearca sa „recupereze“ dimensiunea identitatii umane, precum si intrepatrunderea corp-constiinta, in contextul contemporan al tehnologiilor computerului, apelind la relatia dintre identitatea umana si spatiul fizic/spatiul digital. In cadrul ambelor lumi, subiectul uman se prezinta ca o spatializare. In abordarea fenomenologica […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }