CULTURA IMAGINII. Fotografiile de presa (I)
- 28-04-2005
- Nr. 266-267
-
Bogdan HRIB
- Rubrici
- 0 Comentarii
Scrieri recente mentioneaza ca vizualul este componenta centrala in constructia culturala a vietii societatii occidentale contemporane. In jurul nostru, tehnologiile vizuale – fotografia, filmul, materialele video, televiziunea – interpreteaza lumea fara a reda fidel realitatea. Dintre toate acestea, fotografia a parcurs, alaturi de societate, drumul de la lumea pre-industriala pina in postmodernism. Indiferent daca poarta numele de fotografii de presa (fotojurnalism), sociologie vizuala sau fotografii documentare, toate acestea sint, practic, documente sociale necifrice. Ele au determinat procesul de constructie a cunoasterii umane si au oferit o varianta de acceptare si intelegere a mediului inconjurator. Lansarea revistelor ilustrate, in anii ’40 ai secolului al XIX-lea, aproape simultan cu inventarea fotografiei (1839 e considerat momentul zero), nu a condus la folosirea imediata a acestui „nou produs“ in lumea jurnalistica. Ilustratia era realizata prin xilografie, fiecare dintre aceste veritabile publicatii-pionier avind angajate armate de graficieni care „imortalizau“ evenimentele: Illustrated London News (Marea Britanie, 1842), L’Illustration (Franta, 1843) si Illustrierte Zeitung (Germania, 1843). In rarele cazuri cind se folosea un cliseu fotografic, el nu era decit „un sablon“ pentru desenator, existind alaturi mentiunea: „dupa o fotografie“. Reamintim ca anii ’50 ai secolului al XIX-lea au fost marcati de aparitia fotografului corespondent de razboi, prin […]