Cultura națională dincolo de fracturi
- 11-01-2013
- Nr. 656
-
Horia PĂTRAŞCU
- OPINII
- 2 Comentarii
Cît de actuală mai este tema privitoare la locul, rolul și valoarea culturii române? În perioada interbelică, la care ne raportăm și astăzi ca la o veritabilă Renaștere românească, această problemă a frămîntat mințile unor gînditori precum Lucian Blaga, Mircea Eliade sau Emil Cioran. Se poate spune că această temă fundamentează spiritul întregii epoci interbelice, conferindu-i specificul care continuă să ne atragă irezistibil, cu toată ambiguitatea primejdioasă pe care i-o conferă proximitatea problemei naționale, presupusă a fi – într-o Românie tot mai „cosmopolită“, mai „liberală“ și mai „postmodernă“ – inactuală, extremistogenă și incorectă politic. O soluție de evitare a spinoasei probleme a fost fracturarea conceptului unitar de „cultură națională“, în urma căreia „naționalul“ nu este nimic mai mult decît o determinare accidentală, eventual locativă a unei culturi europene care numai întîmplător se numește cultură română. Esențiale vor fi considerate determinațiile generale sau universale în dauna celor particulare sau locale: valoarea europeană sau universală a culturii române, succesul unor scriitori sau intelectuali români în afara granițelor țării, într-un cuvînt, performanțeleatinse de reprezentanții culturii „române“. Într-un asemenea orizont, asemănarea dintre cultură și sport este inevitabilă: ca și sportivii, oamenii de cultură din România nu mai sînt legaţi decît de numele comun al […]
„Combate bine, creștinul!” Numai că ia în discuție un singur „scriitor” de pretinse texte filosofice. Ba chiar autointitulat „filosof”. Pe care am avut (ne)plăcerea să-l ascult, dumnealui în calitate de „tribun”, eu în calitate de plebeu însetat de cultură, priponit cu voia în scaunul unei săli de spectacol, producând sentințe morale majore de tipul: „este preferabil să faci binele cu scopul de a fi răsplătit cu binele”, cu alte cuvinte, în interpretarea mea, binele ca „mijloc” și nu ca „scop”. Probabil că pe această linie de conduită se înscrie și binele făcut națiunii române prin mijlocirea atât de profitabilei edituri „Humanitas”. Vorba ceea: „Humanitas humanum est!” sau, cu vorbele filosofului: „Omenesc, prea omenesc”
Noica încadra sportivii în categoria „cailor de circ”. El voia să formeze „cai de curse”, de talia lui Eliade, de exemplu. Sportivii nu reprezentau modele…
Cât despre „cultura națională”, aceasta se va revigora în momentul în care va dispărea rușinea de a te declara român, când pleci afară (cu tot cu minunatele cauze).