Cum se aprinde focul din nimic la Muzeul Ţăranului Român
Vintilă Mihăilescu, actualul director, nu va mai candida pentru un nou mandat
- 11-02-2010
- Nr. 512
-
Ovidiu ŞIMONCA
- Focus
- 2 Comentarii
Pe 5 februarie s-au împlinit 20 de ani de la înfiinţarea Muzeului Ţăranului Român. În 5 februarie 1990, ministrul Culturii din acea vreme, Andrei Pleşu, la recomandarea lui Dan Hăulică, îl numeşte pe pictorul Horia Bernea director al MŢR. Înainte de venirea comuniştilor, printr-un Decret Regal al lui Carol I, a luat fiinţă, în 1906, un Muzeu de Etnografie, de Artă Naţională, Artă Decorativă şi Artă Industrială, sub conducerea lui Al. Tzigara-Samurcaş. După război, muzeul este desfiinţat, devenind mai întîi Muzeul Lenin-Stalin, iar apoi Muzeul Partidului Comunist Român. Colecţiile de artă vor fi exilate fie în Muzeul de Artă Populară al RSR, fie la Muzeul Satului. Horia Bernea a creat un nou muzeu, luîndu-şi drept colaboratori pe Irina Nicolau, Ioana Popescu, Şerban Anghelescu, Speranţa Rădulescu şi alţii. În 1996, MŢR primeşte Premiul EMYA pentru cel mai bun muzeu european al anului. La aniversarea celor 20 de ani de la crearea MŢR, Ioana Popescu, director de cercetare, spunea că două au fost ideile lui Horia Bernea despre MŢR. Întîi, că expunerea este „permanent născîndă“, adică îşi găseşte mereu formule de prezentare. A doua idee: ţăranul nu poate fi despărţit de relaţia lui cu Dumnezeu, credinţa ţărănească este fundamentală în crearea şi […]
Articolul contine o lunga serie de minciuni menite sa acopere transformarea MTR intr-o institutie ideologica condusa cu aroganta si brutalitate de un grup de activisti culturali. Se face in continuare confuzie intre mostenirea lui Horia Bernea si o pretinsa „mostenire” a Irinei Nicolau, care a profitat, intr-o sambata-duminica, de absenta lui Bernea, plecat la Paris, pentru a improviza o sala numita ” Crucea e peste tot” in care pastisa stilul Bernea. Pus in fata faptului implinit, Bernea a incercat mai intai sa inchida sala, apoi sa corecteze stingaciile imitatoarei, pentru ca, in final, sub presiune, sa conchida ca va trebui inchisa mai tirziu. Nu a mai apucat, insa, si acel picior infipt in prag a devenit dupa moartea lui Bernea pretextul transformarii muzeului intr-un centru cultural amorf, care amesteca totul – de la new age, la hip-hop ! – dar din care a disparut profunda religiozitate a „celor vechi” care l-a motivat pe Horia Bernea la crearea acestui muzeu inovator. Colaboratorii lui Bernea care nu au comsimtit la transformare au fost indepartati sau marginalizati iar grupul Vintila Mihailescu-Ioana Popescu au adus in loc tineri cu o orientare ideologica adecvata noii directii. Cu ocazia „consolidarii”, orice urma a muzeului lui Horia Bernea va trece prin printr-un proces de restilizare si adaptare ideologica prin care, se poate spune, Irina Nicolau il da afara pe Horia Bernea din muzeul lui si ii ia locul, o uzurpare la care Vintila Mihailescu are o contributie majora.
Nu stiu cati ani au trecut de cand am vizitat Muzeul Taranului Roman dar, NICIODATA nu am sa uit PUTEREA FASCINANTA pe care a avut-o asupra mea. HORIA BERNEA si MTR sunt legate intre ele indestructibil. Am scris articole despre MTR, am participat la Miscarea de protest impotriva inchiderii unor sali minunate, la Haifa a avut loc cea mai frumoasa EXPOZITIE a MTR-ului. Sa nu DISTRUGEM, sa CONSOLIDAM acest loc care-i o MANDRIE a tarii si poporului roman. Nu degeaba a fost premiat. In MTR salasuieste SPIRITUL ROMANESC, CREDINTA in DUMNEZEU.