Despre spaţiul care a găzduit proiectele ODD
- 21-04-2016
- Nr. 819
-
Nomi Letiția BLUM
- DREPT LA REPLICĂ
- 9 Comentarii
În articolul „Colaborări si compromisuri“, (din Observator cultural, nr. 814/556, din 17-23 martie 2016) Cristina Bogdan afirmă că obiectul textului său îl constituie ruptura dintre ea și proprietarele spațiului care „găzduise ODD“. Nimic mai fals. Spațiul, al cărui unic proprietar sînt, situat în Piața Victoriei, are 380 mp, prețul unei chirii fiind de 2.000 euro pe lună, 24.000 pe an. Eu l-am pus la dispoziție gratuit un an întreg, nu în calitate de proprietar, ci de partener în cadrul proiectului de rezidență ODD. Proiect pentru care existența unui spațiu era esențială. Astfel, în iulie 2014, am înființat împreună Asociația Felix, nume de scenă ODD. Mihaela Musselimis președinte, Cristina Bogdan vice, eu membru. Ulterior s-a implicat și David Gibson. A fost un proiect colectiv, din care, însă, am fost excluși pe parcurs. În acest proiect, cel mai important aspect pentru mine, la 21 de ani, era ideea de mentorat cu care o creditasem pe Cristina B. la sugestia ei. Lucru care nu s-a întîmplat. În schimb, după un an a devenit evident că tot ceea ce însemna asociația – spațiu, imagine, proiecte, contabilitate – devenise bunul său personal. Să luăm pe rînd acuzațiile pe care Cristina Bogdan le susține în scris […]
Cristina nu mai scrie pe nervi! Emotiile te fac sa te contrazici si nu ajuta planul. Daca vrei iti imprumut eu bani dupa proces ca sa platesti daunele morale! Go ODD!
Cunosc indeajuns de aproape situatia incat sa am dreptul la o opinie. De asemenea, nu cred ca acesta e un mediu potrivit pentru atacuri de agest gen si mahalagisme. 🙂
Ce știi tu despre cazul meu, Cristina? Comentezi doar pentru că te roagă Letiția? Ai fost implicată în vreun fel în proiectele ODD? În afară de a vă oferi ție și Letiției prima expoziție, ce contact am avut noi? Spui că ai locuit în spațiul de pe Dr Felix înainte de începerea proiectelor ODD – cât timp? Ce proiecte mari ai realizat tu acolo? Te rog frumos să nu te bagi aiurea în chestiuni care nu te privesc și scapă de morga asta afectată de arbitru moral.
Incredibil…. cuvantul „josnic” capata pentru mine noi dimensiuni si sensuri mai profunde decat mi-as fi inchipuit. Oare care ar fi cel mai potrivit cuvant pentru o minciuna spusa de atatea ori incat devine reflex? Minciuna spusa fara nici un soi de consideratie morala fata de oameni care ti-au oferit incredere si mult prea multa generozitate (acest exces de generozitate si incredere fiind probabil singura greseala a Mihaelei M si a Letitiei B). Din fericire, din punct de vedere legal, aceste cuvinte au sensuri extrem de clare, iar persoanele cu astfel de „reflexe” vor fi puse la raspundere.
E excelent că acest drept la replică este scris de Letiția Blum, care s-a remarcat în cadrul proiectului ODD prin neparticipare, eschivă de la orice responsabilitate administrativă și organizatorică, ignoranță totală în ce privește detaliile financiare pe care acum pare să le stăpânească atât de bine, și în general prin obiceiul de a mă trata ca pe banca ei personală, cerându-mi încontinu bani cu împrumut în contul găzduirii ODD în casa proprietate personală.
O să corectez afirmațiile de mai sus, care par serioase, dar prin omisiune și minciună creează o imagine foarte falsă despre întreaga situație.
1. În calitate de vicepreședinte, am avut drepturi egale cu Mihaela Musselimis în bancă, de unde și faptul că am făcut operațiuni pe cont.
2. Până în momentul în care am primit bursele de care amintesc, singurii bani care au circulat în asociație au fost ADUȘI DE MINE PERSONAL din remunerația mea de lector universitar în Londra. Eu am plătit TOATE cheltuielile cu spațiul, de la întreținere (câteva sute de euro pe lună, bani pe care îi plăteam împreună cu David Gibson care locuia și el în casă și lua parte la proiect, la invitația mea) până la reparații, precum și cheltuieli cu organizarea proiectelor.
3. Trebuie să fie clar că EU NU AM CÂȘTIGAT NICIUN BAN DIN ODD, am adus bani (și muncă) în asociație, singurul moment în care urma să câștig fiind acela în care am primit banii de burse pe care Mihaela Musselimis și Letiția Blum imediat i-au furat.
4. NICIUN contract nu a fost semnat nelegal – cel cu fundația britanică a fost semnat în prezența Mihaelei Musselimis, de contractul pentru premiul care mi-a fost acordat a fost informată în prealabil, iar contractul cu centrul cultural a fost semnat în cunoștință de cauză de către toți membrii asociației. Niciunul nu presupunea „o serie de răspunderi legale și financiare în detrimentul asociației” – era evident vorba de niște contracte clasice prin care erau finanțate proiecte de artă. Finanțatorii ar putea decide ei s-o dea în judecată pe Letiția Blum pentru calomnie.
5. Premiul care mi-a fost acordat pentru merit personal nu a fost nici până în ziua de azi returnat fundației române.
6. Aștept confirmarea de la fundația britanică că ar fi avut loc un schimb de mailuri cu asociația, și că banii au fost returnați. Proiectul tot nu a putut fi realizat, provocând daunele de imagine de care aminteam în articolul precedent. Cheltuielile pe care le făcusem erau ELIGIBILE în cadrul proiectului (cei 800 de euro au fost cheltuiți cu: bilete de avion pentru artist, traduceri de texte, cheltuieli de întreținere a spațiului) și pot fi probate cu acte.
7. A trebuit evident să renunț la proiectul din bani publici, așa cum am spus, din cauza litigiului din interiorul asociației. Contractul a fost reziliat în urma constatării că Mihaela Musselimis solicitase virarea finanțării în contul la care eu nu aveam acces, moment în care am realizat de ambele părți pericolul continuării proiectului.
8. Înțelegerea inițială era că cele două asociate oferă spațiul și eu plătesc utilitățile. Toată munca pe care am depus-o la scrierea proiectelor îmi aparține 100%, nu am fost ajutată cu nimic, în ciuda a numeroase mailuri în care le solicitam contribuția, mai ales în contul mentoratului de care Letiția Blum vorbește. Pe parcurs am constatat lipsa oricărui interes de a munci la proiect – singurul lucru care le interesa era participarea în calitate de spectatoare cu pretenția de a fi creditate ca organizatoare. Letiția întârzia de cele mai multe ori la evenimente, deși i-am explicat de numeroase ori că rolul organizatorului este de a pregăti în prealabil evenimentul și de a rămâne la final pentru feedback, dar și curățenie.
9. Trebuie menționat că acum 2 ani am invitat-o pe Letiția să ia parte la o expoziție pe care am curatoriat-o la Spațiul Platforma și care era prima ei expoziție; în momentul rupturii, lucram cu ea la realizarea primei ei expoziții solo.
10. Este adevărat că președinta putea scoate bani oricând de pe cont, dar a preferat să îmi solicite mie să scot de fiecare data pentru a-i împrumuta cu scop personal. De exemplu: 1000 de lei împrumutați Letiției pentru a pleca în vacanță în Grecia în august 2015, bani pe care nu i-a returnat niciodată. Toate operațiunile vizibile în extrasele de cont reflectă fie cheltuieli cu întreținerea și amenajarea spațiului, fie cheltuieli cu proiecte organizate sub umbrela ODD (evident, nu sub numele meu). Contabila pe care tocmai o angajasem să pună ordine în acte, în urma constatării că avem din ce în ce mai multe finanțări și cheltuieli, este director economic într-o firmă și are peste 30 de ani de experiență, și nu mi-a comunicat că ar fi nimic în neregulă în actele pe care i le prezentasem și pe care le pregătea pentru raportul anual.
11. Am martori care sunt dispuși să declare modul josnic în care am fost data afară din casă, urmată la câteva zile de rezidenți, într-un mod puțin mai respectuos pentru că era vorba de artiști străini. Cei doi bodyguarzi au acționat ca niște gorile tipice, iar Mihaela Musseilims urla incontrolabil.
12. Detaliul cu artistul britanic este pur și simplu fabulație.
Pe scurt, am încetat să-mi mai pun problema că a fost vreodată vorba de o asociere bazată pe prietenie – din contră, mi-a devenit foarte clar faptul că mama și fiica au plănuit de la început să profite de motivația și profesionalismul meu pentru a da viață unui spațiu mort și de a-și face astfel un nume pe scena artistică locală. Din fericire, spațiul de pe Felix 72A a revenit în obscuritate după plecarea mea, în ciuda unor încercări josnice de a contacta colaboratori ODD pentru a susține acolo proiecte, iar ODD își continuă activitatea pe care toată lumea o poate urmări.
E trist ca astfel de acuzatii calomnioase si comportamente oportuniste exista in tanara scena artistica. Sper ca publicul, dar si cei din domeniu sa nu incurajeze astfel de practici.
Am locuit si eu in spatiul de pe dr. Felix. Amprenta creativa a locului si atmosfera calda mi-au facut experianta acolo extrem de productiva din pdv artistic si la fel de placuta. Toate acestea s-au schimbat odata cu venirea Cristinei Bogdan.
Sono lo zio di Mihaela M.Scrivo questo breve commento in lingua italiana perché piu facile con la tastiera del mio cellulare.Non conosco in modo approfondito la questione relativa alla denuncia fatta da Naomi Blum, ma conosco l’integrità morale, la generosità e la fiducia ” esagerata” di Mihaela ( a mio avviso) verso le persone . L’iniziativa di Mihaela è stata generosa, ma come sempre i suoi collaboratori o ” soci” scelti non sono stati al altezza .Anzi si sono sempre approfittato della fiducia che Mihaela ha dato loro.I fatti denunciati a carico della Cristina B. sono gravi e sicuramente meritano di essere punite.Quindi avete fatto bene ad agire alle vie legali. In attesa dei futuri sviluppi relativi all’Associazione Felix, un abbraccio a te Letizia e a Mihaela.
Ma bucur ca ati deschis un proces in instanta. Ma bucur foarte mult.