Dincolo de ziduri

Nicolae AVRAM – All Death Jazz

  • Recomandă articolul
De regulă (statistică), produsele artistice care au continuări ajung să-şi dezamăgească admiratorii iniţiali. Impactul volumului sau al filmului ce deschide seria nu mai poate fi obţinut, deşi politica pragmatică asequel -ului tocmai acest lucru îl vizează. Publicul de bună calitate se simte păcălit, iar critica are grijă să-i observe autorului (cu o undă de satisfacţie) reluarea schemei, utilizarea aceluiaşi tipar, micşorarea elementului de interes pînă la cota de avarie, incapacitatea de a imagina un alt scenariu şi de a propune un concept nou, ilustrat într-un mod artistic performant. Totul parcă dezamăgeşte.   Nu şi în cazul unui volum ca All Death Jazz, o continuare asumată, de către Nicolae Avram, a proiectului poetic deschis prin Federeii (2010). Foarte plăcut impresionat, la prima întîlnire cufedereii (puberi chinuiţi într-un cămin ceauşist), de plasticitatea transparentă, necăutată, a expunerii ororilor, găseam o „marcată originalitate“ a unui poet „format“, pe care l-aş fi vrut, atunci, ieşit „la lumina recunoaşterii critice şi publice“. Autorul susţine acum această investiţie critică şi dă o nouă carte, absolut remarcabilă, din aceeaşi pastă. Mai mult, compoziţia este mai riscantă şi mai sofisticată, ceea ce pe un simplu versificator l-ar fi „demontat“, ca atare, la o încercare similară.   De data aceasta, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }