„Dupa 1989, noi nu ne mai putem exclude din poveste“ (II). Dialog cu Tompa Gabor

  • Recomandă articolul
Disparitia Cortinei de fier a modificat perspectiva asupra valorilor culturale? Daca inainte de ’89 aceste valori puteau fi pastrate printr-o cultura a protestului, crezi ca mai e valabila ea si dupa 1989, in fostul spatiu sovietic? Eu cred ca dupa 1989 s-a petrecut si continua sa se petreaca un fenomen foarte ciudat, pentru ca valorile culturale au ramas in continuare in pericol. Dar, in timp ce inainte de caderea Zidului Berlinului si a desfiintarii Cortinei de Fier, ele erau periclitate de Putere si puteau fi salvate printr-o opozitie, acum pericolul care ameninta aceste valori este acela al barbariei si imoralitatii si mai ales al nepasarii, al indiferentei fata de cultura a unei populatii dezamagite, dezorientate, obosite, deceptionate. Fenomenul acesta, existent in toata Europa de Est, dar mai accentuat in Romania, face ca miza actului teatral, a celui cultural, in general, care a fost enorma inainte de 1990, sa scada acum. Actul teatral continea politicul uneori involuntar, la un moment dat fiecare replica devenea aluziva chiar fara intentia realizatorilor. Publicul vroia sa inteleaga fiecare replica, fiecare gest ca vorbind despre situatie. Era o forta magica inerenta, involuntara, pe care o capatase teatrul, ca un rau necesar, caci s-au nascut spectacole admirabile […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }