Faţa şi Mutra

După o temă de Gombrowicz

  • Recomandă articolul
Este deja o banalitate să spunem că, în România anului 2009, omul este creat de ceilalţi sau că este dependent de imaginea creată în mintea celorlalţi. Dependenţa aceasta nu trebuie neapărat înţeleasă ca o dependenţă a omului faţă de un grup social, cu obiceiurile, convenienţele şi stilul caracteristice. Mult mai neliniştitoare este întîlnirea cu Celălalt, „cu întregul său caracter fortuit, nemijlocit şi sălbatic“, întîlnire din care se naşte Forma, deseori „cea mai imprevizibilă şi mai absurdă“, cea pe care Gombrowicz alege să o scrie cu F mare. Fără îndoială că scriitorul polonez se referea la acea Formă necesară pentru ca ceilalţi să ne poată vedea, resimţi, încerca – „omul se creează de către un alt om în sensul celei mai sălbatice dezlănţuiri […] Omul meu este creat din exterior, adică e în esenţa sa neautentic – fiind întotdeauna nu el însuşi, întrucît îl defineşte forma care se naşte între oameni. «Eul» lui îi este atribuit în cadrul «interumanului».   Un veşnic actor, dar un actor natural, deoarece caracterul artificial îi este înnăscut, constituie o trăsătură a umanităţii sale… omul (nu) trebuie să se dezbare de masca sa – deoarece îndărătul ei nu există un obraz – ci i se poate […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.