FILM. Cinematograful şi criza: filmul românesc în 2015
- 08-01-2016
- Nr. 804
-
Mihai FULGER
- Actualitate
- 3 Comentarii
Anul trecut a fost unul mult mai bun pentru cinematografia românească decît 2014, cînd, deşi se lansaseră pe marile ecrane – la fel ca şi în 2013 – 26 de producţii româneşti sau coproducţii cu o participare românească relevantă, doar două dintre acestea reuşiseră să se impună ca titluri-reper ale anului (ca atare, nu a surprins pe nimeni că ele şi-au împărţit majoritatea premiilor naţionale acordate la începutul lui 2015); este vorba de Closer to the Moon/Mai aproape de lună (coproducţie România-SUA-Italia-Polonia-Franţa), al lui Nae Caranfil, şi de Q.E.D./Quod erat demonstrandum, al lui Andrei Gruzsniczki. După doi ani consecutivi cu un numărrecord de premiere pentru perioada postcomunistă, 2015 ar putea fi considerat dezamăgitor din punct de vedere cantitativ. De data aceasta, am numărat 23 de (co)producţii româneşti, lungmetraje de ficţiune, documentare şi/sau de animaţie, intrate în circuitul cinematografic autohton. De dragul preciziei, ar trebui adăugat, ca în fiecare an, că unele dintre aceste filme au rulat, în afara festivalurilor, numai în cîteva cinematografe (dacă nu chiar într-o singură sală!) şi, ca atare, publicul lor a fost doar de ordinul sutelor de spectatori plătitori. Totuşi, dacă privim şi jumătatea plină a paharului, vom constata că anul precedent ne-a adus mult mai […]
…si rateuri, nu? oaau! o cinematografie ideala, nu? premii afara, critici laudative inauntru? public? ciuciu! cinematografia se inscrie si ea in starea de fapt generala romaneasca: invatamant prost dar cu olimpici medaliati, sport inexistent practic in popor dar cu medaliati, cercetare minimala dar avem reprezentanti la CERN. afara e vopsit gardul, inauntru leopardul. la ce bun daca echipa de bob din Jamaica a castigat o medalie daca jamaicanii nu au atins niciodata zapada? la ce bun daca filmele din Romania iau premii daca… Pe termen lung noi pierdem, nu cei care ne dau premii! Filmele noi nu le vedem iar de cele vechi ne batem joc: a vazut cineva la tv „Felix si Otilia” in varianta „restaurata” si „re-etalonata”? e ca si cum ai „re-colora” cu roz, vernil, portocaliu, siclam, verde fosforescent, Guernica lui Picasso… fix asa arata „Felix si Otilia”, nu glumesc!
Aferim 35 de săptămîni de difuzare?!? adica 8 luini si trei saptamani?!? poate 35 de zile… si asa parca e mult. eu am impresia ca un film romanesc dupa doua saptamani e pa! dus! mai mult se vorbeste si se citeste despre filmul romanesc… de vizionat pe marele ecran, foarte, foarte putin!
Aproape 77000 bilete vandute la Aferim (unul e cumparat de mine) – jalnic pentru nivelul cultural al actualei populatii, mai ales daca facem comparatie cu navala la tembela Trezire a fortzei de zilele acestea. Si cand mi-amintesc de – literalmente – cozile de la Paris la filmele frantuzesti…..