FILM. Fenomenul Manakia
Pionieratul etnofotografiei şi cinematografiei în Balcani
- 26-03-2010
- Nr. 518
-
Adrian-Silvan IONESCU
- Arte
- 0 Comentarii
Despre fraţii Manakia, despre aportul lor la pionieratul etnofotografiei şi al filmului nu s-a scris îndestul. Cel care a atras atenţia asupra lor şi a militat pentru necesara recunoaştere a importanţei operei de desţelenire a unor zone încă virgine în sfera lor de activitate a fost Constantin Săvulescu (1914-2001), sîrguinciosul şi destoinicul istoric al fotografiei româneşti, atît în lucrarea sa de căpetenie, Cronologia ilustrată a fotografiei din România (Bucureşti, 1985), cît şi în articole independente, publicate în reviste de specialitate sau de vulgarizare. Folosind documentaţia din colecţiile Muzeului Ţăranului Român, Ioana Popescu a editat un album, Priveşte! Fraţii Manakia, apărut ca supliment al revistei Martor, vol. VI/2001. Neobositul istoric al cinematografiei balcanice, Marian Ţuţui, a dat la lumină, acum cîţiva ani, în regie proprie şi într-un tiraj „confidenţial“, bilingv (română-engleză), lucrarea Fraţii Manakia sau Balcanii mişcători/Manakia Bros or the Moving Balkans (Bucureşti, 2004). Este salutar faptul că acum reia aceeaşi temă şi o oferă într-o formă mult amplificată şi abundent ilustrată în recentul volum Fraţii Manakia şi imaginea Balcanilor. Altfel, existau serioase premise ca bogata informaţie adunată între aceste coperţi să nu ajungă niciodată la marele public şi să rămînă o simplă curiozitate, cunoscută doar de o mînă de cercetători […]