FILM. München, un eseu despre violenta

  • Recomandă articolul
Pe genericul de inceput al ultimului film semnat de Steven Spielberg, titlul München (Munich) se desprinde dintr-o lunga lista de mari orase ale lumii, care umplu intreg ecranul. Pe parcurs, vom realiza ca fiecare dintre aceste metropole are o oarecare legatura cu actiunea peliculei; in fiecare dintre ele se manifesta violenta, venind fie din partea gruparilor teroriste, fie din a celor antiteroriste. Spielberg pare a spune ca filmul sau putea sa se cheme la fel de bine Ierusalim sau Tel Aviv, dar si Londra, Paris sau… New York York (s-a discutat mult, poate chiar excesiv, despre semnificatia cadrului final, cu Turnurile Gemene, care ar sugera ca exista o filiatie intre atentatul care a indoliat Jocurile Olimpice din 1972 si cel care a umplut de lacrimi America in 11 septembrie 2001). Concluzia vine de la sine: popularul regizor nu a intentionat sa vorbeasca (doar) despre un anumit atentat terorist si consecintele sale („dialogul“ cu „replici“ otravite aparut intre cele doua tabere, la care se refera un personaj), ci despre esenta violentei. Si totusi, filmul se cheama München, iar Spielberg tine sa isi justifice alegerea, asa ca fragmenteaza povestea agentului israelian Avner (un Eric Bana la superlativ) si a oamenilor sai, introducind […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }