FILM. Solutia crizei: restauratie sau refondare (II)

  • Recomandă articolul
Motto: „Arta se naste din constringere, traieste din lupta si moare de libertate.“ André Gide Ierarhia piramidala si valurile regizorale Daca privim grosso modo tabloul productivitatii individuale in limitele celor aproximativ 80 de premiere autohtone ale anilor ’90, nu ne reintilnim, desigur, cu ierarhia partinica piramidala care ordona in linii mari, inainte de 1990, accesul si mai ales frecventa regizorilor pe platouri. In frunte este acum, ca performer relativ al productivitatii, unul dintre cei mai recalcitranti cineasti de odinioara, pus la colt cu precautie de fostul regim, din cauza prestigiului artistic cu care isi dubla energetismul: Mircea Daneliuc. Cu cite un film o data la doi ani (cinci titluri in 10 ani), el e insa, cantitativ, un performer minimalist. Imediat sub aceste nivel al frecventei pe platouri, continua in anii ’90 infuzia de talent spre virful unei ierarhii lipsite de semetie, cu un fenomen nou: paritatea dintre realizatorii care detineau in trecut pozitii inalte si cei altadata extrem de „rau vazuti“ sau tolerati de nevoie. In speta, printre cei cinci cineasti cu un ritm de lucru destul de lent, dar de invidiat in context, cu cite patru semnaturi in 10 ani, este prezent si fostul dizident notoriu Lucian Pintilie, iar […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }