Fotografia care l-a sedus

  • Recomandă articolul
Friedgard Thoma publica scrisorile dintre ea si Cioran sub forma unui mic roman epistolar, si devine admiratoarea critica a filozofului, careia, patimas, acesta, care isi facuse „din singuratate o religie“, ii marturisea: „in realitate m-am simtit intotdeauna singur, cu unele exceptii – dintre care cea mai ciudata este aceasta. Sinteti centrul vietii mele, zeita unuia ce nu crede in nimic, cea mai mare fericire si cea mai mare nenorocire pe care mi-a fost dat sa le intilnesc“. Pe linga scrisorile propriu-zise, materia cartii se alcatuieste din insemnarile si glosele autoarei, care insotesc acest schimb epistolar. Din acestea aflam in primul rind cum a inceput totul: in 1979 autoarea citeste din opera lui Emil Cioran, accesibila in Germania doar unui cerc restrins. Si, inainte de a se hotari sa-i scrie lui Cioran, inainte ca acesta sa fi devenit pentru ea o „obsesie“ care se va transforma intr-o „prietenie intima“, autoarea marturiseste ca a „admirat cu neincredere“ aforismele. Procedind astfel, nu facea in fond decit sa urmeze sfatul pe care Cioran insusi i-l dadea: „sa nu ai incredere in cei care intorc spatele iubirii, ambitiei, societatii. Ei se vor razbuna pentru renuntarile lor.“ Discursul insolent al lui Cioran o determina sa-i scrie, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }