Frumoşii tineri

Ion VIANU, Amor intellectualis. Romanul unei educaţii

  • Recomandă articolul
Impresia puternică pe care o produce la lectură cartea lui Ion Vianu, Amor intellectualis, poate fi descompusă în maniera autorului: din unitatea ei psihologică, spre complexul de elemente, proprietăţi, înzestrări şi calităţi care au determinat-o.   Acestea lucrează în mod vizibil pe parcursul autobiografiei, orientînd-o într-o altă direcţie şi ridicînd-o la un alt nivel decît cel al memorialisticii autothone predilecte după 1989. Cu excepţii luminoase care confirmă regula, traversăm, prin numeroase „mărturii“ oferite în ultimii ani, un teren al egolatriei şi al resentimentului uman-scriitoricesc. În libertate regăsindu-se, memorialistul român ştie tot şi condamnă circular, punîndu-se în centrul spiritualităţii naţionale şi rezervînd celorlalţi roluri de contemporani meschini. Un subiectivism îngroşat îi colorează nu numai pe cei din jur, ci şi intervalul istoric, de obicei rescris fantezist ori fantasmatic, în loc de a fi evocat.   Faţă de această modalitate „artistă“, debitoare ficţionalului, încercarea şi reuşita lui Ion Vianu ţin de un regim aproape ştiinţific al strîngerii şi organizării materialului biografic. O culme de scrupul auctorial găsim într-o digresiune a omului de ştiinţă, prozator în alte cărţi, memorialist aici, dar unul atipic: „Povestirea mea nu ar fi cu putinţă dacă nu mi-aş permite îndrăzneala de-a proceda la astfel de reconstituiri. Ele sînt […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.