IMAGINI VIRTUALE. De la Mona Lisa la Orlan

  • Recomandă articolul
Una dintre primele imagini scanate si reproduse pe suport electronic a fost Mona Lisa lui Leonardo Da Vinci. Acest demers a fost realizat in 1965, impreuna cu un portret al parintelui ciberneticii, Norbert Wiener, de Philip Peterson de la Control Data Corporation (o copie Mona Lisa by the Numbers se afla la Computer Museum din Boston). Bineinteles insa ca o simulare si o vizualizare a Giocondei pe ecranul terminalului este diferita de receptarea tabloului in muzeul Luvru, atit ontologic-cognitiv, cit si semiotic-interpretativ. In primul rind datorita posibilitatii de manipulare digitala si caracterului abstract al primelor incercari de arta pe calculator. Astfel, multumita capacitatii numerice de scanare si de modificare a unei fotografii, Mona Lisa lui Leonardo a putut fi prelucrata de catre Jean-Pierre Yvaral (Mona Lisa synthetisée, 1989) sau de catre Lillian Schwartz (Mona/Leo, 1987). Nu doar reconstituirea chipului Giocondei devine posibila in mediul sintetic, ci si manipularea unei fotografii scanate (in ultimul exemplu iconic, jumatate din cadrul imaginii contine chipul Mona Lisei, iar cealalta jumatate este formata din chipul lui Leonardo). De la prima simulare pe calculator a celebrului chip, in anii 1960, la aceste doua modelari numerice, produse la sfirsitul anilor 1980, se remarca o trecere dinspre abstractie […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }