IMAGINI VIRTUALE. Valentele privirii
- 15-12-2005
- Nr. 299
-
Lucia Simona DINESCU
- Rubrici
- 0 Comentarii
Studiile culturale de astazi inteleg imaginea deopotriva in sensul teoriei psihanalitice si in directia teoriei puterii. Astfel, se urmaresc maniera in care privitorii se identifica cu mediul iconic si modul in care imaginile pot fi utilizate de catre discursul institutional (precum in cazul studiilor imaginii publicitare). Imaginea numerica nu constituie o exceptie in cadrul acestei retele existential-culturale, dimpotriva, accentueaza rolul acestor practici sau adauga noi aspecte mediilor figurale existente, de la pictura la televiziune. Fie ca este vorba de supravegherea video sau radar, de imaginile medicale care releva interiorul corpului, fie de grafica jocurilor pe calculator sau de transmisiile prin satelit din cosmos, cultura vizuala virtuala construieste un spatiu reprezentational prin care sint vizualizate lucruri si procese care nu sint vizuale prin ele insele. A vedea devine, in numeroase contexte tehno-culturale, o interfatare cu tehnologiile vizualului. Imaginea generata de calculator ocupa, in acest sens, un loc din ce in ce mai vizibil in regimul vizualului, un loc al omniprezentei si al simularii. Relationata acestei imagini, privirea virtuala devine instrumentul cultural prin care se ia o decizie, se instituie semnificatie sociala, se instaureaza puterea globala, intervine controlul sau supravegherea in reteaua Internetului. In acelasi timp, identitatea locala, subversiva sau alternativa isi […]