În salonul Heddei Gabler

  • Recomandă articolul
După două reuşite cu trupa de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj în sezoane anterioare, Andrei Şerban a surprins din nou, la începutul anului, cu aceeaşi companie. În primul rînd, neaşteptată a fost opţiunea: Hedda Gabler de Henrik Ibsen, un text arareori montat pe scenele noastre, cred că deloc după ’90. Abordarea unor piese ocolite ori uitate e un gest de bine într-un establishment teatral, al nostru, unde încă funcţionează în mare măsură principiul contagiunii repertoriale. Însă nu numai relativa rezervă a creatorilor români pentru textul ibsenian l-a atras pe Andrei Şerban. A contat şi generozitatea semantică a piesei, deschiderea ei spre aplicarea unui filtru contemporan, care nu-i afectează spiritul, ci îi demonstrează calitatea de operă universală. Cum îl cunoaştem, Şerban şi-a asumat statutul de coautor, alături de dramaturg, într-un proiect de relectură a lucrării ibseniene, o lectură actualizantă ce reaşează scenic piesa în datele vremurilor noastre. Pe structura ibseniană, căreia i-a păstrat aerul vintage, Şerban a pus accente care-o fac mai accesibilă spectatorului din 2012. Aş zice, utilizînd franţuzismele lui Brack, că e o versiune à l’americaine – ilustraţia muzicală are hituri de peste ocean din anii ’50-’60, Hedda primeşte cadou un disc de vinil Marylin Monroe, se […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }