Intre recviem si „Echo-Sound“

  • Recomandă articolul
Printre numeroasele repere din marea literatura clasica sau romantica, muzica noua isi gaseste locul sau firesc in stagiunea curenta, iar partiturile romanesti sint programate fara ostentatia impunerii care, dupa 1990, a creat o nedorita reactie inversa, de respingere. Un exemplu elocvent in acest sens a fost oferit, in cadrul concertelor sustinute saptamina trecuta de Filarmonica bucuresteana, dirijorul Horia Andreescu propunind o exceptionala prima auditie: Pomenire – un recviem romanesc, scris de maestrul Stefan Niculescu pornind de la texte „extrase din Rinduiala ortodoxa a inmormintarii sau a parastasului si din cintecele funebre supravietuitoare in cultura orala a taranului roman“. Structurata in sapte parti, monumentala lucrare constituie o noutate in componistica noastra, alaturind, intr-o constructie densa, „desenata“ cu o logica impecabila, incantatii de sorginte bizantina, reflexe enesciene trimitind cu gindul la secventele corale din opera Oedip, evolutii pe un singur sunet sau cu o intervalica ce se modifica abia perceptibil, suprafete transparente, atemporale si acumulari spre culminatii impresionante, totul stingindu-se, in final, ca o sugestie a infinitului in care se pierde orice muritor. Cu o scriitura savanta, elaborata cu minutia si stiinta recunoscute ale maestrului, partitura este o exceptionala demonstratie a faptului ca orice „scriere“ romaneasca ce poarta girul valorii autentice se […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }