Ion Caramitru şi procesul comunismului

  • Recomandă articolul
Mi-a plăcut felul în care – puţin mîndru şi puţin ironic – Ion Caramitru mi-a spus, la premiera spectacolului 20 de ani în Siberia: „Noi am inaugurat procesul comunismului“. Transpunerea cutremurătoarelor amintiri ale Aniţei Nandriş într-un one-woman show (interpretă Amalia Ciolan) punea, pur şi simplu, scena Teatrului Naţional la dispoziţia întîmplărilor desfăşurate pe scena istoriei, ceea ce aproape excludea problema artei, în sens de căutare a frumuseţii, rămînînd, obsedantă, doar căutarea mijloacelor de transmitere a unor adevăruri incredibile, intense pînă la lacrimă. Am încercat să-mi imaginez cum ar putea arăta acest spectacol cu un singur personaj, aproape desprins de condiţionări materiale, pe podiumul din celularul Memorialului de la Sighet, şi am reuşit: ar fi ca o victorie în cadrul căreia istoria ar fi înfrîntă şi transfigurată prin artă.   În această stare de spirit, am aflat, după spectacol, că în ciclul „Procesul comunismului“ se mai joacă o piesă pusă în scenă chiar de Caramitru, o comedie: Dumnezeu se îmbracă de la second-hand, avînd ca autor un nume pe care nu-l mai auzisem. Ideea că procesul comunismului poate cuprinde comedii m-a frapat şi m-a făcut curioasă, cu atît mai mult cu cît presupuneam că e opera unui tînăr, aparţinînd generaţiei pentru […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.