Istoria Banatului sau despre experimentarea modernităţii multiple
- 24-06-2016
- Nr. 828
-
Armin HEINEN
- ISTORIE
- 2 Comentarii
Cum se poate scrie istoria culturii unui spaţiu multicultural, care şi-a pierdut unitatea politică şi statală, la începutul secolului al XX-lea, şi care nu mai există în acea formă şi între acele graniţe? Întrebarea poate fi ciudată, atunci cînd ea este formulată de un istoric, căci ştiinţa istoriei se ocupă cel mai des de spaţii dispărute. De regulă, aceste foste regiuni multiculturale aparţin, astăzi, unui singur stat ori s-au dezvoltat ele însele într-o formă statală precum Basarabia. Banatul însă a fost divizat, în 1919/1924 într-o parte sîrbească, o mică parte ungurească şi una mai mare, românească. În felul acesta, s-a încheiat istoria unei „provincii“ care îşi păstrase structura în cadrul Imperiului Habsburgic. Din Istoria Banatului, aflăm că atunci cînd trupele Principelui Eugeniu de Savoia i-au învins pe otomani, în 1716, şi cînd Banatul a intrat sub directa guvernare a Vienei, regiunea a fost slab populată. Nu însă depopulată. Ea nu avea o nobilime proprie, ceea ce, printre altele, fusese una dintre urmările dominaţiei otomane. Ceea ce s-a dezvoltat, între 1718 şi 1800, a fost rezultatul unei politici demografice iluminist-absolutiste par excellence. Banatul a devenit un spaţiu de imigrare extrem de pestriţ. Aici s-au stabilit oameni din întreaga Europă, coabitînd cu […]
Necesitatea studierii Istoriei Banatului decurge din starea de suspans în care se află astăzi România. Istoria secolului XX este învăluită într-o ceață densă, ce nu poate fi înlăturată decât puțin câte puțin. Căutarea realităților trecutului presupune o muncă titanică în scopul reconstituirii unor evenimente cruciale din tot ce s-a întâmplat atunci. De ce trebuie să cunoaștem virtuțile și greșelile înaintașilor noștri? Ce legături există între un fapt aparent nesemnificativ și un secol sau mai multe de schimbări ce decurg din acesta? Cum intervine Dumnezeu în situațiile – limită, pentru a salva omenirea de la pierzare? Care este importanța istoriei regionale în aflarea misterelor pe care istoria națională nu reușește să le elucideze? De ce Omul stă în prim plan, indiferent de erorile pe care le-a săvârșit cândva? Aceste întrebări și multe altele îmi apar în minte, provocându-mă la o lectură permanentă, de câte ori citesc pagini din cărțile scrise sau coordonate de domnul profesor universitar Victor Neumann. Îi doresc să scrie în fiecare an câte o carte, pentru a ne transmite și nouă, cititorilor, vasta sa experiență.
La trahison des clercs, Julien Benda
Toamna se numără bobocii, ….educaţia …. învăţămintul de ieri, de azi şi de mîine.
Its a long way to Oxford, Cambridge.
Responsabilitatea……forma fără fond.
………..”…………… Cum se poate scrie istoria culturii unui spaţiu multicultural, care şi-a pierdut unitatea politică şi statală, la începutul secolului al XX-lea, şi care nu mai există în acea formă şi între acele graniţe?…………….”………………..
Observatorcul cultural deschide pespective spre un spirit civic autentic în Romania europeană a secolului 21. Epoca digitală înseamnă pentru generaţia Google, pentru elevii de liceu, pentru studenţi, dascăli, cercetători, medicii de azi accesul liber la un patrimoniu universal…. (…un obstacol poate fi limba engleză …..sau o limbă cu publicistică substanţială în multe domenii … liber accesibilă în internet)….
……………”……………. Modernizarea se observă pe mai multe planuri: în domeniul economico-social (care însă nu este tema lucrării pe care o discutăm), în cel religios şi în cel al învăţămîntului, în viaţa culturală şi în viaţa politică……………..”………….
Dictatura autohtonă 1939-1989 a înghetat în societatea civică conflictele de interese din Romania MARE, a impiedicat dezbaterea publică a conflictelor de interese în epoca de piatră naţionalcomunistă (…. NATIUNEA ceauşistă). Găsirea de soluţii şi resolvarea democratică prin compromisuri (legea minorităţilor- constituţia: stat naţional UNITAR centralizat…) începe cu mare întîrziere, restanţierii, plagiatorii…..
Imediat după 1989 dezghetarea conflictelor interne este folisită, manipulată de FSN/Iliescenii…. mineriade… bîte la Tîrgu Mers….un preţ mare….
Hannah Arendt a însistat asupra responsabilităţii cetăţenilor în sens civic, a insistat asupra responsabilităţii şi practicelor pedagogice profesionale la dascăli în raport cu copii la scoli.
……”….Hannah Arendt: Die Krise in der Erziehung. In: Zwischen Vergangenheit und Zukunft. Übungen im politischen Denken I. Texte 1954–1964. …..”…..
….”…..H.A:…Wer erwachsene Menschen erziehen will, will sie in Wahrheit bevormunden und daran hindern, politisch zu handeln….”…
Responsabilitatea dascălilor 2016 faţă de elevi, studenţi şi faţă de societatea civică nu mai este sabotată , nu mai este împiedicată de un secratar de partid naţionalcomunist budgetar, de un securist de instituţie budgetar…. 2016 înseamnă deja la mulţi….libertate, responsabilitate, competenţă în pedagogie.
Lyceum Nikolaus Lenau Temeswar 1984 între colaboraţionism şi rebeliune (Der Sturz des Tyrannen, Helmut Frauendorfer, Herta Müller, Richard Wagner, Rowohlt Verlag 1990, pagina 70:…”..Oberstleutnant Paduraru…sollte Ihnen Berichte schreiben über das, was im Literaturkreis gelesen und diskutiert wurde, vor allem was Wlliam Totok und Richard Wagner dort so sagten”…. Helmut Frauendorfer… şantajat, bătut de securitate sub ochii .. şi colaboraţionismul directorului liceului Lenau / Erich P.: …”wen du was werden willst, mußt du mit ihnen arbeiten”.. 1984… ……. urmează o scrisoare deschisă .. către Uniunea scriitorilor.. fără reacţie 1984, fără răspuns pînă azi…vezi .. .” Das Leben einer Akte- Johann Lippet”, Wunderhorn Verlag Heidelberg 2009- netradusă).
…….
………………”………… În condiţiile acestea, întrebarea firească este cum se poate păstra un echilibru între scrierea istoriei naţionale şi diversitatea regională………..”…………….
….”….H.A….Die Autorität ist von den Erwachsenen abgeschafft worden, und dies kann nur eines besagen, nämlich daß die Erwachsenen sich weigern, die Verantwortung für die Welt zu übernehmen, in welche sie die Kinder hineingeboren haben….”….
Mulţi din generaţia naţionalcomunistă fără telefon şi fără maşină de scris au colaborat, în învăţămînt, în educaţie pînă 1989….. … este în mare parte o generaţie eşuată politic (….. purificarea etnică.. vînzarea cetăţenilor pentru dolari… vînzarea evreilor, şvabilor, saşilor….NATIUNEA ceauşistă.)…….
………….”…………. În timpul dominaţiei habsburgice, Banatul a devenit un loc de experimentare a modernităţii multiple, şi aceasta deoarece distanţa faţă de centrele metropolitane şi temporara legătură directă cu Viena permiseseră mai mare autonomie……”……………
….”…H.A…Im Weiteren weist Arendt auf den Unterschied zwischen Qualifikation und Autorität des Lehrers hin. Qualifikation bedeutet für sie, „daß er die Welt kennt und über sie belehren kann, aber seine Autorität beruht darauf, daß er für diese Welt die Verantwortung übernimmt….”…..
Azi nu mai depinde exclusiv unde locuieste un cetăţean, nu mai depinde exclusiv de instituţia unde se află, şcoala la oraş sau sat….. era digitală acelerează accesul la informatii în stiinţă, technică, medicină, cultură, artă, literatură, muzică, la filme….
Piatra de poticnire a rămas generaţia naţionalcomunistă colaboraţionistă în administraţia de budgetari, în mare parte cu incompentenţă…..
Brandul autohton…..plagiatorii… ..restanţierii ??…(…”renumeraţie după budget mică, familie mare”..ILC….).
………………..”………………. cartea arată însă şi faptul că problemele nu pot fi rezolvate toate dintr-o singură încercare, că noile ipoteze şi interpretări trebuie continuate, fiind nevoie de multe alte cercetări fundamentale……………”………..
Ce înseamnă UE 28 pentru generaţia activă naţionalcomunistă de azi, îmbătrînită de timpuriu… o simplă unealtă ?…un mijloc pentru jecmănire ca în primii 10 ani după 1989?
Decalajul….
Its a long way to Oxford, Cambridge, Stephen Hawking….
Forma fără fond.
Brandul autohton: plagiatorii, restanţierii…..??…
Ce înseamnă UE28+1+1+1…. pentru generaţia Smartfone în Romania europeană 2016 după BREXIT……? Un ţel, o aspiraţie proprie?… o speranţă durabilă….
Eu cu cine votez?