Istoria conceptuala
De ce nu te simti strain cind te plimbi printre ideile secolului al XVII-lea?
- 07-10-2003
- Nr. 189
-
Vlad ALEXANDRESCU
- Actualitate
- 0 Comentarii
Proiectul Scolii de la Macea Cind, acum doi ani, alaturi de citiva colegi si prieteni care au fost de acord sa ne lansam impreuna in aceasta aventura intelectuala, am pus bazele Centrului de cercetare „Fundamentele Modernitatii Europene“ la Universitatea din Bucuresti, eram constient ca vom avea de raspuns la citeva intrebari pe cit de presante, pe atit de dificile: de ce merita sa ne ocupam mai degraba de fundamente decit de ratacirile modernitatii, de ce sa privilegiem secolele al XVII-lea si al XVIII-lea mai degraba decit filozofia mediatica a epocii noastre? Poate va parea paradoxal sa sustin ca, studiind inceputurile modernitatii, am ajuns in scurt timp sa studiem in acelasi timp si modernitatea tirzie; chiar aceasta este insa constatarea ce mi se impunea cu mare limpezime la Scoala de la Macea: ascultindu-l, de pilda, pe Vincent Carraud, un elev al lui Jean-Luc Marion, vorbind despre antropologia distractiei si politica entre-flatteriei la Pascal, am inteles ca o face din orizontul grijii si al facticitatii fenomenologiei lui Heidegger. Numele filozofului german nu a fost citat decit o singura data de Carraud, dar ar fi putut sa nu fie pomenit deloc, cita vreme, in traditia fenomenologica germana, antropologia filozofica porneste de la considerarea […]