Jale la bacalaureat
- 09-07-2010
- Nr. 532
-
Cristina GOGÂŢĂ
- Actualitate
- 4 Comentarii
Cred că cel mai bun început pentru un articol despre examenul de bacalaureat din 2010 ar fi un citat din Titu Maiorescu, faimosul paragraf despre inutilitatea formelor fără fond, dar probabil că aş fi acuzată de ameninţare la adresa siguranţei naţionale… Aşa că nota va fi una constatativă, cu vagi mărci argumentative şi în trendul neodemocratic – premisa o reprezintă adevărul incontestabil că bacalaureatul şi, implicit, orice instituţie educaţională au devenit forme de protecţie socială. Nivel scăzut al expectanţelor În primul rînd, deşi, în fiecare an, spun acest lucru, subiectele de la proba scrisă de Limba şi literatura română sînt de-a dreptul ruşinoase. La partea I, elevii au avut un text la prima vedere – în sfîrşit, ar zice unii profesori uşuraţi –, dar, surpriză, şapte dintre cei nouă itemi erau de identificare. Absolventului de clasa a XII-a i se cer competenţe de-a dreptul ridicole, precum să menţioneze două sinonime, să explice rolul unei virgule, să construiască un enunţ care să aibă o expresie cu termenul „ochi“, să transcrie două structuri care reprezintă mărci ale adresării directe, să transcrie o replică prin care se evidenţiază comicul de limbaj şi să prezinte (!!!) tema textului. Singurii itemi relativ deschişi erau comentarea, […]
@lila: „tineri nostri”, haha, saraca gramatica limbii romane. Si mai indrazniti sa dati indicatii pretioase.
Domnule Dan, e un vis frumos ce propuneți dvs., dar pentru a îl realiza trebuie să readucem elevii aproape de text, iar programele școlare nu permit lucrul acesta. Tocmai pentru că profesorii sînt atît de diferiți în evaluare, s-a ajuns în timp la accentul așa de mare pe comentarii și analize, unde doza de subiectivism este mai mică. În privința deschiderii spre noi texte, ar fi ideal, dar cum profesorii ies ultragiați de la examenele de grad că au primit Mateiu I. Caragiale sau plâng că au avut la examenul oral Alexandru Lăpușneanul…
În privința rezultatelor care nu reflectă realitatea, stimată doamna Lila… eu încă sînt șocată că țara geme de rata scăzută a promovabilității… Oare oamenii aceștia au corectat vreo lucrare de nota 5 sau 6, mă întreb? Bacalaureat diferențiat și limitarea accesului la instituțiile de învățămînt superior, asta ne trebuie!
Adevarul este ca tineri nostri studiaza extrem de putin, iar rezultatele din 2010 nu reflecta, totusi, realitatea. Ministerul sa actioneze pana nu este prea tarziu.
adevarat! : ( Sa mai punem la socoteala si extinsa politica a spagilor din provincie? Elevi care nu stiu sa lege doua fraze in limba romana primeau (in anii trecuti) 10 la oral. Iar la scris aveau note de peste 9,50…si trecusera prin scoala Dumnezeu stie cum…De altfel, institutia comentariilor aberante la bac functioneaza in continuare (elevii nu mai citesc operele, se rezuma la cartile sterile, banale cu comentarii „de-a gata”). Poate ca e si vina manualelor de romana care prezinta vesnic aceeasi autori (uzati) cu aceleasi opere (mai mult sau mai putin plicticoase). Daca s-ar introduce in manuale nuvela „Remember” de M. Caragiale sau un roman ca „Cimitirul Buna Vestire” de Arghezi sau poeti ca L. Dimov, poate ca lucrurile s-ar mai schimba. Pe langa faptul, ca elevii habar n-au de literatura universala (mai ales cei de la sectiile realiste! minimum minimorum). Nu strica un Petrarca, un Goethe, un Thomas Mann, Gunter Grass sau Allen Ginsberg…