Jazzul contemporan în Polonia
- 25-04-2008
- Nr. 420-421
-
Marek Romanski
- SUPLIMENT
- 2 Comentarii
În realitatea dificilă pentru mediile artistice determinată de transformările sociale şi politice ale anului 1989, jazzul a rămas cea mai interesantă specie muzicală, avînd şi cea mai antrenantă dezvoltare. Nu numai că a evitat stagnarea care a afectat numeroase alte domenii ale artei, dar şi-a lărgit şi oferta, profitînd de graniţele deschise şi de posibilităţile largi de schimb cultural cu Europa şi Statele Unite. Al doilea val al Yass-ului* Cel mai important fenomen nou din jazzul polonez al începutului anilor ’90 a fost cu siguranţă scena Yass din triunghiul format de oraşele Gdansk, Gdynia şi Sopot. Basistul, chitaristul şi vocalistul Tymon Tymanski, împreună cu formaţia Milosc şIubire – n.t.ţ, au reprezentat un anumit punct de răscruce. În establishment-ul jazzistic format din jazzmani perfect pregătiţi, cu tehnică impecabilă, dar înţepeniţi cumva într-o formă academică, a apărut brusc un grup de muzicieni care puneau accent mai degrabă pe bucuria de a cînta, pe vitalitate şi expresie neîngrădită, decît pe virtuozitate şi rafinament formal. Alături de Milosc, formaţii precum Maestro Trytony, Loskot, condusă de violonistul Mikolaj Trzaska, sau Arhytmic Perfection, a clarinetistului Mazzoll, au creat un mediu alternativ, din ce în ce mai popular în rîndul tineretului. Tinerii care deja din anii […]
Liviu, ai perfecta dreptate.
Polonezii sunt jazzisti din nastere 🙂
Important este sa ne incante spiritul.
daca nu ar fi Institutul cultural Polonez nu am c
unoaste nimic.Nu este manifestare jazzistica fara o formatie din Polonia.