Jurnalul lui Radu Petrescu
- 16-07-2014
- Nr. 731
-
Bedros HORASANGIAN
- MEMORIALISTICĂ
- 2 Comentarii
În 1953, la Petriş, într-un sat pierdut din inima Transilvaniei, printre colinele Bistriţei, sub cerul apăsător al României staliniste de la acea dată, Radu Petrescu nota cu orgoliu de om liber, fără să fie rupt de contingent, dar refuzînd imediatul şi încrezător în menirea sa de artist: „Teama de a fi uitat? A, ipocritule! Ştii prea bine că ţi-ai vîrît degetul în eternitate“. Încă nu debutase editorial cu nici o carte. Publicase doar cîteva poeme prin Naţiunea şi Universul literar. Şi scosese cîteva reviste manuscrise împreună cu prietenii săi de-o viaţă, tîrgoviştenii Mircea Horia Simionescu şi Costache Olăreanu. Vor mai trece nişte ani buni de la încercările editoriale adolescentine pînă la apariţia lui Matei Iliescu. În 1953 doar scria. Trăia în vîrful peniţei stiloului său. Ca şi mai tîrziu. Scria. Ca şi pînă atunci. Scrisul ca justificare existenţială. Cititul ca respiraţie a lumii. Într-o Republică Populară Română, în ani de supliciu pentru poporul român aflat cu trupe ruseşti pe cap şi cu echipele Securităţii bîntuind prin Carpaţi pentru a vîna „duşmanii poporului“, Radu Petrescu citea de zor Dante şi Homer, scria la Sinuciderea din Grădina Botanică şi Didactica Nova şi nota de zor, evident, în jurnal. Lucra şi la romanul […]
Pe Radu Petrescu, scriitorul român „căruia i s-a întâmplat (…) i s-a dat, anume, soarta de a fi scriitor român” l-am „descoperit” în galeria de portrete (vii, fascinante) a lui Norman Manea. Citez un fragment care m-a impresionat (printre multe altele):
„A doua zi, luni 28 iunie 1976, Cella avea să primească un uriaș buchet de trandafiri roz, legat cu o superbă fundă de mătase roz, venind, parcă, de pe tărâmul unde se născuse și unde se întorsese, recent, dezolat, vasul de Bocara. O lume a fragilității eterate și a grației atemporale și anacronice, căreia și Radu îi aparținea.
Împreună cu buchetul sosise și darul cărturăresc ale cărui file trebuiau să „mântuie zgomotul cristalului spart” (Norman Manea-Plicuri și portrete ediția a II-a, p. 59)
Mulțumim, domnule Horasangian!
Va multumesc d-le Bedros. Am stiut tot timpul ca exista un domeniu unde va pricepeti f bine. De ce sa nu insistati in directia asta?