KINObservator. Români la poarta Hollywoodului

  • Recomandă articolul

Cineastul Andrei Zincă şi Cosmin Dumitrescu, consul general al României în Los Angeles, în mijlocul unei discuţii la standul românesc din AFM

Între 1 şi 8 noiembrie a.c., la Santa Monica, în California, foarte aproape de „cetatea viselor“, Hollywood, a avut loc cea de-a 38-a ediţie a American Film Market (AFM). Evenimentul cinematografic anual, organizat de Independent Film & Television Alliance (IFTA), reprezintă unul dintre cele mai importante marketuri pentru producţii destinate marilor şi micilor ecrane, un loc obligatoriu de vizitat pentru profesioniştii din întreaga lume care urmăresc să vîndă sau să cumpere, să prezinte sau să intermedieze, să discute sau să vizioneze filme şi show-uri dintre cele mai diverse.

 

Anul acesta, 7.415 participanţi înregistraţi au vizitat Loews Hotel din Santa Monica, sediul tradiţional al AFM, marcînd o creştere cu 6% a publicului total faţă de 2016. Printre participanţi s-au numărat 1.476 de achizitori de conţinut audiovizual din 71 de ţări. La acest capitol, primordial pentru un asemenea market, China şi Taiwanul au înregistrat fiecare un progres de 35% faţă de anul precedent, dovedindu-se două pieţe de film încă departe de saturarea specific occidentală. Dintre cei 445 de expozanţi, cu 18% mai mulţi decît în 2016, cei mai mulţi au reprezentat Statele Unite ale Americii (evident, imensa piaţă nord-americană este mereu în prim-plan la AFM), urmate de Marea Britanie, Franţa, Coreea de Sud și China. AFM a găzduit, sub umbrela sa, pentru prima dată, LocationEXPO, o expoziţie dedicată locaţiilor de filmare, în cadrul căreia 61 de centre, fonduri, comisii şi agenţii finanţatoare şi/sau promotoare de producţii cinematografice din întreaga lume (de exemplu, din Chile, Norvegia, Noua Zeelandă, Rusia, Spania sau Thailanda) şi-au prezentat facilităţile pe care le oferă cineaştilor din alte teritorii.

România s-a bucurat, şi ea, în premieră, de o participare semnificativă la AFM/Loca­tionEXPO. Iniţiativa i-a aparţinut entuziastului cineast româno-american Andrei Zincă. Regizor, scenarist și producător, la bază cameraman şi director de imagine (pînă la plecarea sa din România), cu experienţe relevante în Europa, SUA şi America Latină, în prezent preşedinte al companiei de producţie şi distribuţie Double 4 Studios, avînd birouri în Miami şi Los Angeles, Zincă depune eforturi remarcabile, de mai mulţi ani, pentru a promova cinematografia românească peste Ocean (de pildă, prin Săptămîna Filmului Românesc de la Miami/Fort Lauderdale sau prin South East European Film Festival din L.A.), precum şi pentru a stimula realizarea de coproducţii americano-româneşti sau filmarea unor producţii ale studiourilor hollywoodiene în ţara noastră.

Pe lîngă standul România/Double 4 Stu­dios din hotelul Loews, care a constituit principalul punct de întîlnire şi de dialog între profesioniştii români şi potenţiali parteneri din SUA sau alte teritorii (Africa de Sud, Chile, China, Grecia, Serbia etc.), Andrei Zincă a mai organizat, în cadrul evenimentelor speciale ale AFM, o masă rotundă sugestiv intitulată „Romania Welcomes Hollywood“. Eve­nimentul a fost sprijinit de către Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), Uniunea Cineaştilor din România (UCIN), Institutul Cultural Român (ICR), Arhiva Naţională de Filme (ANF) şi Consulatul General al României din Los Angeles.

În dimineaţa zilei de 6 noiembrie, cînd s‑a desfăşurat această întîlnire menită a consolida punţile dintre cinematografiile nord-americană şi românească, Sala AFM Studio din Loews Hotel s-a umplut cu profesionişti interesaţi de industria filmului din România şi de oportunităţile oferite de aceasta cineaştilor străini. Printre participanţii din public s-au aflat şi pionieri ai producţiilor americane de gen filmate în România, precum regizorul Ted Nicolaou (care a filmat la noi seria horror Subspecies, lansată în 1991) sau producătorul Pierre Spengler (care a produs, printre altele, filmul-cult Superman, din 1978, şi a realizat multe filme în România, unde continuă să revină, cel mai recent pentru thrillerul supranatural I Am Legion). Evenimentul s-a deschis cu un mesaj de bun venit adresat participanţilor de către Cosmin Dumitrescu, consul general al ţării noastre în L.A., şi cu un scurt film de montaj, realizat de Double 4 Studios, prezentînd coproducţiile de succes realizate în România după 1989, precum şi locaţiile de filmare şi serviciile profesioniste puse la dispoziţia cineaştilor de studiourile autohtone.

Am participat la masa rotundă în calitate de membru al Consiliului de Administraţie al CNC, alături de Zincă, totodată moderator al discuţiei, şi de alţi trei producători reputaţi, cu o experienţă substanţială în zona coproducţiei: Ada Solomon (HiFilm Productions) şi Bogdan Moncea (Castel Film), din partea românească, şi Robert Bernacchi (vicepreşedinte pentru producţie al companiei Skydance Media din SUA), invitat special, ca reprezentant al producătorilor străini care au lucrat la multe proiecte (şi) în România. La dezbatere a mai asistat producătorul Daniel Iacob, director al Zazu Film, o prezenţă constantă la standul românesc din AFM, unde a promovat cinematograful autohton cu un potenţial comercial practicat de casa sa de producţie.

Ada Solomon, care a contribuit la numeroase coproducţii internaţionale (printre cele mai recente succese ale sale se numără Toni Erdmann de Maren Ade, filmat în cea mai mare parte în România şi nominalizat la Oscarul pentru Cel mai bun film într-o limbă străină) a discutat despre schema de sprijinire a producţiei cinematografice europene şi despre actualul sistem de finanţare a proiectelor cinematografice din România (etichetat de producătoare drept „funcţional, dar ameliorabil“). De asemenea, Solomon şi-a exprimat opinia că filmele româneşti ar trebui să tindă către „un profil mult mai mainstream“, care le-ar face mai competitive nu doar în circuitul festivalier. La rîndul său, Bogdan Moncea, a cărui companie, ce a aniversat recent 25 de ani de activitate, a realizat peste 250 de lungmetraje (dintre care aproape 230 de producţii ale studiourilor nord-americane), a subliniat profesionalismul echipelor de filmare şi largile disponibilităţi, de la decoruri până la echipamente, existente în România. Robert Bernacchi şi-a exprimat aprecierea pentru serviciile cinematografice autohtone, dar a observat că, într-un domeniu în care costul este tot mai des factorul decisiv, pentru a rămîne competitivă, industria românească trebuie să beneficieze şi de un sistem de credit fiscal (tax credit) menit a atrage producătorii străini, cum este cel care a revigorat cinematografia maghiară.

De altfel, producătorii străini prezenţi la eveniment au manifestat curiozitate şi interes faţă de actualul proiect de Hotărîre a guvernului nostru privind instituirea unui ajutor de stat pentru investiţia străină în domeniul cinematografiei. Conform acestui proiect de act legislativ, aşteptat să intre în vigoare în viitorul foarte apropiat, de ajutoare de stat ce acoperă 20-25% din cheltuielile eligibile efectuate în România, vor putea beneficia – în baza unei scheme elaborate de către CNC, ţinînd cont de prevederile naţionale şi comunitare în domeniu – proiectele cinematografice sau televizuale filmate parţial sau integral în ţara noastră, la iniţiativa unor companii străine. Acest ajutor de stat, care se adaugă celorlalte avantaje ale industriei româneşti evidenţiate de către vorbitori (profesionalismul echipelor de filmare şi al serviciilor de producţie oferite de acestea, experienţa coproducţiilor internaţionale, excelentul raport preţ-calitate, varietatea locaţiilor de filmare, facilităţile tehnice etc.), este menit să înlesnească şi mai mult colaborările dintre cineaştii români şi cei străini, de la Hollywood şi din restul lumii filmului. Chiar şi festivaluri de film renumite din SUA, cum sînt Sundance şi South by Southwest (SXSW) din Austin, s-au arătat interesate de încurajarea coproducţiilor americano-româneşti prin programe specifice.

Secţiunea de conferinţe, susţinute de experţi din cadrul AFM, a atras în fiecare zi peste 700 de participanţi, în general cineaşti aspiranţi. Noul program Writers Workshop, adresat mai ales scenariştilor care visează să dea lovitura la Hollywood, s-a bucurat şi el de succes, cu aproximativ 400 de spectatori la fiecare sesiune. Am asistat la primele două sesiuni, avîndu-i ca instructori pe Pilar Alessandra (consultant la On the Page) şi Steven Wolfson (profesor la UCLA), şi am aflat multe despre tehnicile de captatio benevolentiae utilizate de scenariştii profesionişti şi de­spre arta de a transforma nişte premise narative ofertante într-un scenariu captivant.

În cele 27 de săli de cinema incluse în programul AFM au fost proiectate 337 de filme din toată lumea (cu 40 mai multe decît în 2016), incluzînd 61 de lungmetraje prezentate în premieră mondială şi 264 de premiere într-un market cinematografic, toate vizînd în primul rînd piaţa nord-americană. De asemenea, 78 de filme au putut fi vizionate de către participanţii la AFM printr-un sistem Video-on-Demand (VoD). Printre filmele văzute aici, care m-au încîntat, s-au numărat două comedii negre: Autorul (El Autor/The Motive, Spania‑Mexic) de Manuel Martín Cuenca (regizorul care, în filmul său anterior, Canibal, i‑a oferit şansa unui apreciat rol dublu actriţei românce Olimpia Melinte), o adaptare cinematografică după nuvela El Móvil de Javier Cercas, avînd în prim-plan un funcţionar care visează să scrie literatură adevărată, apreciată de spiritele fine, deşi n-are pic de ima­ginaţie, şi Eşti mort într-o săptămînă sau îţi primeşti banii înapoi (Dead in a Week: Or Your Money Back, Marea Britanie), film scris şi regizat de Tom Edmunds, debutant în lungmetraj, despre un asasin profesionist aproape de retragerea din activitate, interpretat de popularul actor britanic Tom Wilkinson, care primeşte misiunea de a lichida un tînăr sinucigaş ratat (chiar de la acesta, desigur). Descoperirea unor asemenea titluri printre numeroase producţii de serie B reprezintă un alt motiv pentru care (şi) un critic de film îşi poate dori să ajungă la AFM.

 

Participarea mea la American Film Market a fost susținută financiar de către Arhiva Națională de Filme şi Institutul Cultural Român.

Adaugă comentariu

object(WP_Term)#13239 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }