M-am crezut la Pompidou
- 02-11-2012
- Nr. 648
-
Florin COLONAŞ
- Arte
- 1 Comentarii
Biblioteca Naţională din Bucureşti debutează în forţă, punînd la dispoziţie un spaţiu generos pentru organizarea unei ample expoziţii, intitulate Artistul şi Puterea, manifestare care îşi propune să arate cum au evoluat artele plastice în deceniile aflate sub dominaţia partidului unic şi a comunismului. Expoziţia a fost gîndită, alcătuită şi înfăptuită de către criticul de artă Ruxandra Garofeanu (care conduce, de şase ani, Galeria Dialog de la Primăria Sectorului 2), susţinută exemplar de academicianul Dan Hăulică. Am avut prilejul să aflu, în aceste zile, o serie de păreri controversate, unele hilare, despre expoziţia de la Biblioteca Naţională. Multe persoane nu vor să vadă expoziţia, legîndu-se de titlu, altele nu cred că aceasta poate să fie veridică, alţii o desfiinţează. Personal, sînt de părere că această expoziţie este un eveniment! Multe persoane consideră că, în epocă, nu s-au realizat lucrări care să fie notabile, alţii sînt de părere că se făceau lucrări la comanda Partidului, fiind lipsite de valoare. Cert este că, în acea epocă, se lucra vîrtos. Artiştii osteneau în ateliere, îi găseai de dimineaţă pînă seara lucrînd la şevalet. În actuala expoziţie nu sînt prezenţi decît pictorii, dar trebuie să subliniem că sculptura, tapiseria, grafica, ceramica, sticla, mozaicul, pictura […]
Si eu am vrut sa vad aceasta expozitie tot cu gandul la alte expozitii pe care le-am vazut in marile muzee europene. Insa dezamagirea a fost cu atat mai mare. Pe cat de imortanta este ideea, pe atat de penibila, jalnica, incredibil de proasta este punerea in practica.
Gigantismul in acest caz nu e o calitate, ci un defect major ce arata lipsa de viziune si superificialitatea tratarii. Ordonarea pe mai multe „etaje” face dureroasa experienta privitorului. Explicatiile sunt in cel mai bun caz incomplete (lipseste anul realizarii tabloului sau minime informatii despre pictor) si in cel mai rau caz absente. Chiar daca sunt prezente mai multe grupuri, e foarte greu sa-ti dai seama ce apartine cui pentru ca spatiul este absolut impropriu (despre lumini nu mai spun nimic). Am vazut aici pentru prima data tablouri culcate orizontal in …vitrine (mai lipseau cateva bibelouri si un mileu). Nimeni nu si-a dat osteneala sa faca un catalog, pliant, carti postale, etc. De obicei la Pompidou este un afis cat cladirea de mare care semnaleaza expozitiile.
In concluzie, este pacat ca o initiativa atat de binevenita precum recuperarea picturii romane din acea perioada a fost tratata in asemenea hal. Cei care au organizat parca nu traiesc in 2012, ci in 1965. Pacat, pacat, pacat!