MUZICA. Dincolo si dincoace de Recviemul lui Mozart

  • Recomandă articolul
Asa cum Chopin a cerut ca la moartea lui sa se cinte aceste sfisietoare pagini, ceea ce s-a si intimplat, in 1849, la Paris. Desigur, toate acestea tin de anecdo-tic si nu de partea strict muzicala. Dar ce anume ramine „pur“, „in sine“ si nu este atins de viata, de evenimential sau de istorie? Mare sau mica. De istoria personala sau colectiva, de mina destinului sau de atingerile celor din preajma. Variante nenumarate, fie ca este vorba de glorii ale spiritului sau de „oameni de prisos“, de ieri sau de azi. Din vecinatatea noastra sau a lui Mozart. Filarmonica „George Enescu“ a programat Recviemul impreuna cu uverturile la operele Don Giovanni si Nunta lui Figaro. Dupa gustul nostru, am fi preferat o auditie unica a Recviemului. Sau, ca vari-anta, de ce nu?, in pandant la Recviem, uvertura la Flautul fermecat, scrisa in 30 august 1791. Opera ultima, care a repurtat un imens succes, cu putin timp inainte ca boala lui Mozart sa se agraveze, obligindu-l sa nu mai paraseasca locuinta. In acest interval de timp, intre 15 noiembrie si 5 decembrie 1791, Mozart concepe si scrie teribilul sau testament muzical. Parcurgerea unor detalii biografice ne face sa intelegem mai bine […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }