MUZICA. Un inedit concert simfonic
- 25-06-2002
- Nr. 122
-
Serban NICHIFOR
- Arte
- 0 Comentarii
Adulat de public si, de multe ori, marginalizat de unii critici, pop-concert-ul este, in mod indubitabil, un gen perfect definit, ce reprezinta – in evolutia multimilenara a artei sunetelor – unul dintre elementele caracteristice creatiei simfonice din secolul al XX-lea. Desigur, virtutile pop-concert-ului (expresivitatea melodica, bogatia armonica si timbrala, efervescenta ritmica) au fost evidente si dincolo de specificul ethosului folcloric evocat, lucrarile continuind in spatii paralele acea splendida sinteza impusa prin creatia genialului compozitor american George Gershwin si dezvoltata – in special in muzica de film –, de multi autori importanti, precum Nino Rota, Henry Mancini, Michel Legrand si, nu in ultimul rind, Vladimir Cosma, acest cu totul remarcabil muzician francez de origine romana. Referitor la ineditul program abordat recent de dirijorul Ilarion Ionescu-Galati in compania Orchestrei Nationale Radio, semnalam unitatea conceptuala a lucrarilor ce s-ar putea incadra in genul pop-concert, adica in acea zona a muzicii simfonice aflate in conexiune directa cu folclorul – in acest caz, de factura sud-americana si cu un accent pe binecunoscutul tango. De altfel, ambii solisti – fantasticul bandoneonist (sau, pe romaneste, acordeonist) Héctor Ulises Passarella si celebrul pianist si compozitor Luis Bacalov – sint originari din Uruguay si, respectiv, din Argentina, patria tangoului. […]